Hej,

Jeg vil helst rive den gulmarkerede, sandsynligvis bærende regel ned, som skal forestille en åbning. Er det muligt at gøre det uden at den rødmarkerede bjælke (eller hvad det nu kaldes :D), som ligger mellem taget og gulvet til overetagen, vil tage for meget skade?

Billede 1 & 2 er rettet mod Entré.
Billede 3 & 4 er i den modsatte retning, Køkken.

Billede 1

• Loftkonstruktion med synlige bjælker. Rød pil peger på bjælke, gul pil peger på en kant i rummet.
Billede 2

• Loft med åbnet gipspladeloft, synlige træbjælker og ledninger, markeret med en rød pil. Grøn pil peger mod overgang mellem væg og loft.
Billede 3

• Loftkonstruktion med synlige træbjælker og ledninger, markeret med røde og gule pile i en gang under renovering.
Billede 4

• Loft i et rum med synlige bjælker og ledninger. To pile markerer specifikke områder: en rød pil peger på loftet, en gul pil peger på hjørnet.
Hvor lang er din spændvidde?

er der nogen bjælke bag gipsen da???
har du tjekket det, jeg mener, at det måske bare er regl og gips.
Det bør vel være den røde der bærer, men det er klart, det afhænger vel som sagt af, hvor lang spændvidden er.

kalleboston sagde:
Hvor lang spændvidde har du?
Hmm. Jeg er lidt usikker på, hvad der menes med spændvidde.

Der hvor bjælken starter (i hallen), er der 3,5 m til "gul pil".
Fra den gule pil til køkkenåbningen er der ca. 2,4 m.
Fra køkkenåbningen er der 3,5 m til slutningen.

3.5 2.5 3.5
|------|---|------|

Total længde er altså 9,5 m.

Bjælkens dimension er 21x4,3 cm.

banana sagde:
er der nogen bjælke bagved gipsen da???
har du tjekket det, jeg mener at det måske bare er reglet og gipset.
Det bør vel være den røde der bærer, men det er klart at det afhænger som sagt af hvor lang spændvidden er.
Jeg har ikke undersøgt nærmere end at jeg borede et hul cirka 15 cm oppefra og ned regnet.. og der var det træ. Vil helst ikke rive det ned, hvis det viser sig at det ikke kan fjernes.. :-/

du kan jo fjerne lidt gips, det er jo nemt at udskifte!
Men hvis du banker lidt på gipsen, er det en stum lyd overalt? eller lyder det lidt hult, forskellen er tydelig

er jo ingen ekspert, men kan det ikke være sådan at hvelvet ind til VR er den bærende (eller måske begge) den virker mere rustik.

spændvidde er det du tror 8-)

Men vent nu..

Hvis man tager et kig på billede 2, ser man, at bjælken har to tynde masonitskiver, der er klemt fast mod den åbning, jeg vil fjerne.

Kan man ikke forsøge at pille den ene af stykkerne væk for at se, om bjælken falder en smule ned? Eller er det måske dumt? Vil jo ikke ødelægge mere end nødvendigt. ::)

Nu er jeg ingen hålfare, men med den spændvidde tror jeg, at en af indervæggene er bærende. Hukommelsen siger, at 5-6 meter er maks spændvidde på almindelig 195*45 massivt træ.

Har du en spændvidde på 9,5m så er mindst en af de to vægge bærende. Det er umuligt at afgøre hvilken uden tegning eller mere data.

OM den "gule" er bærende så ligger en bjælke bag gipsen over åbningen og i så fald kan du ikke åbne op mere end at blotlægge bjælken.
OM den ikke er bærende så er der ingen bjælke bag gipsen og så er det bare at rive op til bjælkelaget.

Den nemmeste måde at tjekke det må være at rive gipspladen af, men hvis du vil redde tapetet kan man måske gøre sådan her:
Fordi loftet ser ud til at være revet, burde man kunne mærke oppefra om der ligger en regel der. Hvis det gør det, og det er tilgængeligt, borer du et lille hul (5mm) oppefra, og hvis du kommer igennem efter 45mm er det bare en almindelig regel, men hvis du efter 100mm stadig ikke er kommet igennem, er det en bærende bjælke! :)

/Ingeniøren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.