Nissens Nissens sagde:
Hvis det er selvbærende spær, som det er beskrevet, så er det kun ydervæggene, der er bærende.
Jeg tænkte også det samme spontant og begyndte at rive glad, men blev usikker med så spredte bud. Alt andet i huset er så pokkers solidt bygget, at jeg alligevel hælder til at stole på de der spær.

Grannens Häck
Vrana Vrana sagde:
Jeg betalte for vurdering ud fra eksisterende dokumenter og mål, ingen besøg. Jeg ved ikke om naboens ingeniør.
Forstår, svært at vurdere. Hænger jo på input i beregningen og hvad man vil gøre.

Det sikreste er jo selvfølgelig at gå med den mest konservative vurdering.

• Synes
Vrana
  • Laddar…
Nissens
Vrana Vrana sagde:
Jeg tænkte også det samme spontant og begyndte at rive glad, men blev usikker med så spredte bud. Alt andet i huset er så pokkers gedigent bygget, at jeg alligevel hælder til at stole på de der tagspær.
Ja, altså det afhænger jo af, om de har bygget fritbærende tagspær ifølge beskrivelsen. Det vil sige; ved du, at de har fulgt beskrivelsen, alt. at beskrivelsen beskriver dit hus korrekt?

• Synes
SågspånPappspikEternit og 1 anden
  • Laddar…
MultiMan
Vrana Vrana sagde:
Jeg betalte for vurdering ud fra eksisterende dokumenter og mål, ingen besøg. Nabos ingeniør ved jeg ikke.
Har ikke bygningsingeniøren set konstruktionen med egne øjne, så havde jeg ikke revet. Du siger jo, at der ikke findes komplette tegninger, hvordan skal nogen så kunne vurdere uden et stedbesøg?

• Synes
Etnoy og 7 andre
  • Laddar…
For helvede, hvor man altid skal få så velafbalancerede og eftertænksomme svar i det her forum. Havde håbet på et kor med "riv! Bare riv!" Men næææ

Jeg må vel se på at støtte op der i så fald

• Haha
  • Synes
albinivik og 8 andre
  • Laddar…
Vrana Vrana sagde:
Hittar inga ritningar över takstolarna. Det är dock ett rejält låglutande tak med 6-gradig vinkel. Svårt att se något alls på den lilla lilla vinden plus att det är fullt med kutterspån. Vi ska dog suga ut det i vår och sätta in cellulosaisolering så då kan man kanske se mer.
Om det är fackverkstakstolar, och huset ikke ligger Nord for Dalarna, så kan jeg ikke tænke mig at den er bærende. Da det ikke findes nogen bjælkelag, andet end selve taget, så bliver det jo ingen laster. Ikke andet end egenvægten og snelasten. Det er næsten svært at ikke bære op på 8 meter.
Jeg tror at naboens byggningsingeniør henviste til kælderplanet. Der er garanteret væggen bærende, og bør ikke engang erstattes med limträ.
Mvh en f.d. byggnadskonstruktør.

• Synes
Kallebo og 4 andre
  • Laddar…
Vrana Vrana sagde:
Hej! Vi har en langsmal etplansvilla med kælder i tegl. Mellem etagerne er der betondæk. Ifølge de originale tegninger fra 67 er kun ydervægge bærende, men der er 8 m imellem dem. Lavhældende tag. Gennem stueplan går en væg langs hele husets længde ifølge tegning.

Vi spurgte en bygningsingeniør + konstruktør om det var muligt at rive væggen mellem køkken og stue, og de sagde, at den ikke var bærende. Naboen har et nøjagtigt lignende tvillingehus og har haft de samme tanker, ingeniøren de hyrede, siger, at den absolut er bærende og fraråder endda brug af limtræsbjælke, men insisterer på stålbjælke.

Hvordan kan det være så diametralt forskelligt? Nogen med lignende erfaringer?
Sådan så det ud i mit tidligere hus.
Fik rådet om at indsætte en limtræsbjælke (spurgte 8 tømrere, 7 sagde det samme), når jeg rev den væg, og ikke gøre det om vinteren med snebelastning på taget.
Rev den om sommeren, og taget ”sækkede” et par centimeter.
Men følte mig ikke nervøs over det, men gjorde det færdigt og løftede det senere med en 2-tons donkraft for at få limtræsbjælken ind.
Men selvfølgelig var limtræsbjælken nødvendig.

• Synes
Herr Klocka og 2 andre
  • Laddar…
Vrana Vrana sagde:
Hej! Vi har en langsmal enplansvilla med kælder i tegl. Mellem etagerne er der betonbjælkelag. Ifølge originaltegninger fra 67 er kun ydervægge bærende, men der er 8 m mellem dem. Lavhældende tag. Gennem stueetagen går en væg langs hele husets længde ifølge tegning.

Vi spurgte en bygningsingeniør + konstruktør, om det var muligt at rive væggen mellem køkken og stue ned, og de sagde, at den ikke var bærende. Naboen har tilfældigvis et nøjagtigt ens tvillingehus og har tænkt det samme, ingeniøren de hyrede siger, at den absolut er bærende og fraråder endda limtræsbjælke og insisterer på stålbjælke.

Hvordan kan det være så diametralt forskelligt? Nogen med lignende erfaringer?
Læg en bjælke der, så er det jo klaret, alternativt læg en bjælke ovenpå hanebåndene for at aflaste spærene, som bliver hængende. Bredden på hullet ser jo ikke ud til at blive mere end 3-4m måske?

• Synes
Marina76
  • Laddar…
Vrana Vrana sagde:
Fan vad velovervejet og eftertænksomme svar man skal behøve få hver gang i dette forum. Havde håbet på et kor med "riv! Bare riv!" Men näää

Jeg må vel kigge på at støtte op der i så fald.
Tror mest at alle er forsigtige da der er mange parametre at tænke på og ikke vil at taget skal ramle ned over dig og din familie 😀

Kan du se hvilke dimensioner tagstolen har på reglarne nederst og øverst? Er det et fackverk dvs zigzag?

Troligen kan man fjerne den del af væggen men en tanke fra en som har været med længe med inventering af hus. Selvom tagstolen er fritbærende ved bygge kan alle konstruktioner synke lidt. Hvis den er dimensioneret lidt for svagt og synket og nu står på den nye midtvägg kan den være blevet bærende.

En lavhellende konstruktion har mindre egen kraft til at bære en evt. almindelig tagstol.

Jeg havde taget op en åbning, beholdt et par dm vægstump på hver side, forstærket dem og sat en limträbalk op.

Held og lykke! 😀

• Synes
DiscoDuck og 4 andre
  • Laddar…
Jeg kan intet men siger RIV PÅ BARE! Du bemærker jo, om det fungerer eller ej.

P.S. Jeg ansvarer ikke for min egen kommentar.

• Haha
  • Synes
  • Vred
Pettman og 8 andre
  • Laddar…
Skift med en limträbjælke så er du hjemme, havner stolperne over hjertevæggen i kælderen så skal alt være lungen.

D Daniel 109 sagde:
Hvordan er tagspær konstrueret?
Bærende i hvælving har intet med tagspær at gøre.

Den kan jo have fået vægt på sig med årene på grund af nedbøjning.

Spørgsmålet du bør overveje er, om nedbøjningen bliver for stor med nye snebelastninger på grund af varmere klima, og derfor vil dit tætslagningslag sprække på taget, og du vil få en lækage 😊

Forsikringen vil sandsynligvis arbejde for, at du ikke skal få nogen penge 💰

• Synes
Vrana
  • Laddar…
E erikjakan sagde:
Veksl af med en limtræsbjælke så er du i mål, hvis stolperne havner over hjertevæggen i kælderen så skal alt være i orden.
Ingen hjertevæg i kælderen! Eller ikke under den væg, vi overvejer at rive ned i hvert fald

• Kældertegning med værelser: opbevaring, hobbyrum, vaskerum, sauna, WC, mad, KKL, kedelrum, og afslapningsrum. Ingen bæreende væg ved overvejet område.
Må se spærerne for at vurdere det, men jeg ville gætte på at noget bærer det, selvom det ikke har gjort det tidligere pga alderen på huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.