Hej! Vi har en lang, smal etplansvilla med kælder i tegl. Mellem etagerne er der betonlofter. Ifølge originaltegninger fra 67 er kun ydervæggene bærende, men der er 8 m mellem dem. Lavhældende tag. Gennem stueplan går en væg langs hele husets længde ifølge tegningen.

Vi spurgte en bygningsingeniør + konstruktør, om det kunne lade sig gøre at rive væggen mellem køkken og stue ned, og de sagde, at den ikke var bærende. Naboen har et nøjagtigt ens tvillingehus og har tænkt det samme, men ingeniøren, de hyrede, siger, at det absolut er bærende og fraråder endda limtræsbjælker, men insisterer på stålbjælke.

Hvordan kan det være så forskelligt? Nogen med lignende erfaringer?

• Plantegning af et hus med en rød kryds over væg mellem køkken og stue, indikerer diskussion om bærende vægge.
Hvordan er spær konstrueret?

• Synes
Kårsavagge og 10 andre
  • Laddar…
Spontant føles den bærende. Men mere underlag behøves. Konstruktions tegninger på huset? Sektions tegning? Tagstols tegning?

• Synes
Rabbithole og 6 andre
  • Laddar…
Det der ser næsten ud som min kåk fra 62.
Ved ikke om det er bærende væg dog.
Meddel gerne her om du får klarhed i det.

PS skal tjekke med naboerne som har lige dana kåkar og høre hvad de siger ... nogle af dem har renoveret deres ret regælt

• Synes
MARTINOV og 1 anden
  • Laddar…
Skal nogen kunne sige noget, så behøver man have det grundlag, som hver part har baseret sin beslutning på.

Så naboens "ingeniør"'s grundlag
Jer "byggeingeniør" 's grundlag
Jer "konstruktør" 's grundlag

Først da kan en tredjepart afgøre, hvem der mere sandsynligt har ret.

Alternativt så ansætter I en til, og en til og en til...

• Synes
Knut Sundemyr og 2 andre
  • Laddar…
Jeg tolker det som, at vi ikke er i kælderen men planet ovenfor?

Da ville jeg sige, at det afhænger af, hvordan spær er dimensioneret.

Vi har et lignende hus og har fribærende spær, det er bygget med en åbning svarende til den, I ønsker at fjerne, ingen bjælke.

• Synes
MagHam
  • Laddar…
Jeg havde haft lyst til at tage en samtale med begge bygningsingeniører og stille dem lidt mod hinanden, så de sammen kunne resonere og nå frem til en fælles syn.

• Synes
AndersPS
  • Laddar…
K Kane sagde:
Spontant føles den bærende. Men mere underlag behøves. Konstruktionsplaner for huset? Sektionsplan? Tagstolsplan?
Findes desværre ikke! Det eneste jeg har kunnet grave frem fra kommunens arkiv er dette: det står dog stadig fritbærende tagstol og at ydervæg er bærende.

Men bliver jo nervøs, når naboen hører, at taget vil falde sammen, hvis de river den samme væg ned.

• Dokument fra kommunens arkiv viser detaljer om bjælkelag, herunder fribærende tagstol og bærende ydervæg.
  • Strukturelt element skema viser bærende ydervæg og materialeliste: 2-stens tegl, træfiberplader, reglar, diffusionspapir, træfiberplader.
13th Marine 13th Marine sagde:
Jeg tolker det som, at vi ikke er i kælderen, men planet ovenovre?

Så ville jeg sige, at det afhænger af, hvordan tagspærene er dimensionerede.

Vi har et lignende hus og har fribærende tagspær, det er bygget med en åbning svarende til den I vil fjerne, ingen bjælke.
Ja undskyld, stueplan eller hvad det skal kaldes. Ikke kælderplan.

Vrana Vrana sagde:
Ja undskyld, stueetage eller hvad det skal kaldes. Ikke kælderplan.
Det står jo udtrykkeligt fritbærende spær, så jeg er enig med jeres konstruktør om, at den ikke er bærende.
Så kan man jo få en vis nedhængning der, men det er ikke noget jeg har bemærket hos os.

• Synes
Markus_snickare og 6 andre
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine sagde:
Jeg tolker det som, at vi ikke er i kælderen, men planet ovenfor?

Da vil jeg sige, at det afhænger af, hvordan tagspærene er dimensioneret.

Vi har et lignende hus og har fritstående tagspær, det er bygget med en åbning svarende til den I vil fjerne, ingen bjælke.
Finder ingen tegninger over tagspærene. Det er dog et solidt lavhældende tag med 6-graders vinkel. Svært at se noget som helst på den lille loft plus at det er fuldt med kutterspån. Vi skal dog suge det ud til foråret og sætte ind cellulosaisolering så da kan man måske se mere.

Ah, jeg missede delen om lavhældende, jeg tænkte traditionelle spær.

Jeg ville dobbeltkontrollere spærerne, så de kan klare at være fritbærende med acceptabel nedbøjning.

Tegninger kan findes hos kommunens byggetilladelsesafdeling.

• Synes
Karl-Ove Qvarfordt og 2 andre
  • Laddar…
Nissens
Hvis det er fritbærende spær som det er beskrevet, så er det kun ydervæggene der er bærende.

• Synes
Lundqvist og 2 andre
  • Laddar…
Grannens Häck
Vrana Vrana sagde:
Hej! Vi har en lang og smal etplansvilla med kælder i tegl. Mellem etagerne er det betonbjælkelag. Ifølge originaltegninger fra 67 er kun ydervægge bærende, men der er 8 m mellem dem. Lavhældende tag. Gennem stueetagen løber en væg langs hele husets længde ifølge tegningen.

Vi spurgte en bygningsingeniør + konstruktør om det var muligt at rive væggen mellem køkken og stue og de sagde, at den ikke var bærende. Naboen har tilfældigvis et helt identisk tvillinge hus og har været i samme overvejelser, den ingeniør de hyrede siger, at den absolut er bærende og fraråder endda limtræsbjælke, men insisterer på stålbjælke.

Hvordan kan det variere så fundamentalt? Nogen med lignende erfaringer?
Har I betalt to for en undersøgelse af jeres tilfælde eller bare ringet og spurgt to om tilfældige udtalelser?

Der er jo forskel på at hyre nogen, som laver en ordentlig undersøgelse med besøg på stedet og beregning/erfaringsvurdering frem for at ringe og spørge nogen, hvad de tror.

Senest redigeret:
  • Synes
RIKOT og 1 anden
  • Laddar…
Jeg betalte for vurdering ud fra eksisterende dokumenter og mål, ingen besøg. Nabos ingeniør ved jeg ikke.

• Synes
Grannens Häck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.