Bor i en lejlighed fra 30'erne, hvor jeg har tænkt mig at tage teglstenene frem på den ene entrévæg. Jeg har forstået, at teglstenene kan være af blandet kvalitet; men det er helt okay, hvis det er tilfældet. Væggen er 6 kvm. Puds er ca. 1 cm tyk og sidder under et lag tapet. Har et par spørgsmål jeg håber at få hjælp med! -Hvordan gør jeg med elskabet? (Se billede). Skal jeg hugge omkring eller fjerne det? -Hvad kan jeg forvente mig af kabelføring bag pudsen? -Hvordan går jeg til værks ved selve overgange til loft og væg ved siden af? Jeg vil selvfølgelig forsøge at undgå, at der opstår revner og andre skader i væggene ved siden af; samtidig med at overgangen bliver lige og fin. Overgangen væg til loft er rundet og altså ingen 90-graders vinkel. -Bedste værktøj til opgaven? Alle andre tips er meget velkomne, tak! /HSV

• Et elselskab og en telefonenhed på en hvid væg. Rød tape er synlig ved kablet.
  • Væg med afsløret mursten, delvist dækket af puds og tapet. En kabel og en monteringsboks ses langs bunden af væggen.
  • Et el-skab på en hvid væg i en lejlighed fra 30'erne, med kabler synlige gennem pudsen nær loftet.
Senest redigeret:
Et tip kan være at banke lidt puds af i nærheden af elskabet og ved dåselåg først. I bedste fald har du osporet mursten under, i værste (og måske desværre ikke alt for utroligt) opdager du at de har spor i murstenene til elinstallationer. Så start med andre ord ikke længst væk og arbejd dig mod elskabet.

I vores hus som er bygget i -23, er det i de fleste tilfælde fræset for elen til alle dåser, så på en væg med elinstallationer er der stor risiko for, at du finder rør. At fjerne centralen er svært at vurdere ud fra billedet, men du må nok regne med at banke så tæt på som muligt og derefter bygge/pudse en ramme omkring eller noget, det er nok det nemmeste.

Første tanke der slår mig, når det kommer til redskaber... Du har brug for afdækningsplast og masser af tape samt en god støvsuger! Gerne en støvmåler også til at fjerne det, der flyver i luften! Med andre ord vil jeg bare gøre dig forberedt på, at det kommer til at støve noget frygteligt... ;)

Ellers er en mindre slaghammer og en huggemejsel en god start! Gerne hårdere pap eller noget på gulvet, da man har en tendens til at træde grus og stykker af pudset ind i gulvet, så der bliver mærker. Nu ved jeg jo ikke, hvad I har for et gulv, men hvis det f.eks. er parket, så er det ekstra vigtigt at beskytte mod nedfaldende "kager" af puds!

Hvordan du skal løse overgangen mellem tag og væg er ikke let, sandsynligvis skal du hugge en del ind i taget og derefter lægge ny puds, så du får en 90 graders vinkel, for et sted må "overgangen" mellem tag og væg jo begynde.

Af egen erfaring kan jeg sige, at du går ind i et projekt, der er et rigtigt skidejob, og som du ikke kan gendanne, når du først er begyndt. Du skal også forberede dig på, at der er ekstreme mængder affald, du vil skulle tage dig af. Tungt og ekstremt støvet, som allerede nævnt. Når du så har slået pudsen ned, vil du sandsynligvis skulle "spærre" fugerne i murstenen på en eller anden måde, da fugen med al sandsynlighed er meget porøs, dvs. du vil kunne skrabe sand væk med hånden eller så snart, du rører ved væggen (dette kan du nok mærke på fugen i de dele, hvor væggen allerede er frilagt).

Væg under nedrivning med synlig trækonstruktion og bunker af sand og murbrokker. Spand og skovl står ved siden af.

Bare for at give en forsmag på, hvad der kan vente dig. Dette er en vægstump, jeg ville rive, ca. 70-80 cm bred og måske 140 høj. Lidt uretfærdigt måske, da dette er puds på vass, så pudsen er nok noget tykkere end i de tilfælde, hvor man pudser på tegl.

Så er det ikke alle, der kan lide denne stil, så det bør man have i mente ved et eventuelt salg.

Jeg ville ikke gøre det. Teglet man får frem er ofte ret grimt og svært at holde rent.

Takker for informative svar. At det er tungt, tager tid, er kraftigt støvet samt at resultaterne er varierende er alle gode argumenter for at afstå. Men jeg har tilfældigvis al tiden i verden og adgang til en del ekstra arbejdskraft; så det får blive at køre alligevel. Hvad angår sporet el. Lad os sige, at dette er, hvad jeg finder... er det noget, der kan gøres pænere på nogen måde? For eksempel med hjælp fra en elektriker.

ZipLock sagde:
Jeg ville ikke gøre det. Teglet man får frem er ofte ret grimt og svært at holde rent.
Jeg selv er af den opfattelse, at tegl er grumt tilgivende. "Grimt" tegl kan ofte være ret dejligt. At det er svært at holde rent, er derimod selvfølgelig mindre godt. Hvordan mener du, at det ytrer sig?

Senest redigeret:
HSV1 sagde:
Jeg selv er af den opfattelse, at mursten er utroligt tilgivende. "Grimme" mursten kan ofte være flotte.
Har en ven, der gjorde præcis det, du overvejer. Udover et pokkers arbejde for at få fjernet pudset var som sagt murstensvæggen meget grim. Og jeg mener grim og ikke charmerende som mursten kan være på ydersiden af gamle engelske huse. Da murstenene ikke skulle ses, havde murerne taget C-sortering og ikke lagt nogen større indsats i, at det skulle se godt ud. Fugerne måtte desuden laves om, da store dele af dem faldt af, når pudset blev banket af.

Da væggen så var færdig, sugede den virkelig rummets støv til sig og efterlod desuden et fint rødt støv efter sig, så snart man rørte ved den.

Efter et stykke tid gav ejerne op og overvejede først at lade en murer mure en flot murstensvæg uden på den gamle, men til sidst blev væggen dækket af gipsplader.

Det lyder mindre sjovt. Det bliver at have det i tankerne. En løsning jeg har overvejet, hvis det skulle vise sig, at murstensvæggen er grim og værdiløs... er jo at pudse væggen rufset. Men også det er jo et lortearbejde, som man skal være klar til at orke.

Jeg bankede pudset af en del af murstensvæggen i min gamle lejlighed. Brugte kun hammer og mejsel. Det gik forholdsvis glat, men tog lidt tid - nåede cirka 1 kvm på 3 timer. Pudset var mellem 1-2 cm tykt, så der blev lidt affald, men mindre end forventet. For at fjerne de sidste rester af puds brugte jeg en stålbørste (startede med en roterende børste til boremaskine, men det støvede helt vildt, så skiftede til at børste i hånden). I mit tilfælde var murstenene nedenunder flotte, men lidt ujævnt muret, hvilket jeg synes kun gjorde det flottere. Jeg malede derefter med silikatprimer (Biltemas mur- og pudsgrund), som fungerede ret godt til at binde støv. Jeg havde egentlig ikke så store problemer med, at murstenene støvede, men derimod løsrev mørtlen sig meget let fra fugerne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.