Hej allesammen!

Den gamle åbne pejs skal væk, og en ny moderne brændeovn skal indkøbes og tilsluttes den eksisterende skorsten. Tanken er, at vi, der bor i huset, skal rive den gamle åbne pejs ned og forberede gulvet, og så skal et firma installere ovnen og tilslutte til skorstenen osv. i henhold til vores tilbud.

Så, nu til det sjove! Tips og idéer til, hvordan jeg skal slå den gamle pejs ned uden at skade skorstenen bagved alt for meget og for at gøre så lille indvirkning som muligt på loftet over? Er der nogle gode værktøjer? Mejsel og hammer? Hilti-maskine og betonbor? Hvordan får jeg stenene af på en forsigtig men effektiv måde?

Tak på forhånd!

En gammel murstenspejs med en hvid skorsten i et rum med trægulv. Pejsen har sodmærker og diverse genstande på toppen.

En hammer/lille mukkert og en huggmejsel er tilstrækkelig. Bruket plejer at være ret blødt for at kunne tage mod bevægelser fra varmen. Så stenene slipper ret nemt. Bank roligt og metodisk en sten ad gangen. Det plejer at blive meget støvet, så plast ind rundt omkring :)

B
Jeg havde banket med en lille håndhammer og mejsel.

Skal anskaffe dette, og også låne en hiltimaskine for at være på den sikre side. Vender tilbage med resultatet, når åbækken er væk :)

P
Vi tog vores murstock ned med Biltemas slaghammer med mejsel, gik finfint indtil vi kom til betonklumper under gulvet. Den fik blive liggende.

I visse tilfælde sidder stenen som satan, og så kan det være, at du måske skal hugge. I andre tilfælde, som i mit, var det muret med kalkmørtel, og jeg kunne i princippet tage både skorstenen og komfuret ned med bare hænderne.

Opdater gerne lidt løbende med billeder. Er selv i tankerne om at nedbryde min egen, men har ikke helt fundet ud af, hvordan man skal gribe det an.

Hvordan gik det!? Vi har en magen til, vi vil tage ned.

N Nina Schuster sagde:
Hvordan gik det!? Vi har en ligesådan, vi vil tage ned.
Vi havde en lignende i vores kælder, som vi fjernede. Jeg troede, at den ville falde sammen af sig selv, hvis man borede lidt i den eller slog med en mukkert. Tror det tog 2 dage sammen med håndværkere at rive og bære skidtet op. Føltes som at bore i bunkerbeton =).

Vores var dog mere massiv end den i det første indlæg:

• Murstenspejs med sort plade på toppen, orange væg bagved. Byggematerialer ligger på gulvet til venstre.
  • En murstenspejs i en kælder, delvis afrevet væg med orange maling og synlige skader. Byggeaffald ligger på gulvet foran pejsen.
  • Mur med orange vægge og en delvis nedrevet murstensstruktur ses i et kælderrum. Værktøj ligger på gulvet ved siden af.
  • Synes
AnnikaF og 2 andre
  • Laddar…
W woggy sagde:
Vi havde en lignende i vores kælder, som vi fjernede. Jeg troede, at den ville falde sammen af sig selv, hvis man huggede lidt i den eller slog med en sledgehammer. Tror det tog 2 dage sammen med håndværkere at rive ned og bære lortet op. Føltes som at hugge i bunkerbeton =).

Vores var dog mere massiv end den på første indlæg:
Tak Woggy! Rigtig godt at høre, at det gik godt, selvom det tog tid!

M MrMack sagde:
Hej allesammen!

Den gamle åbne pejs skal væk og en ny moderne brændeovn skal indkøbes og tilsluttes den eksisterende skorsten. Tanken er, at vi som bor i huset skal rive den gamle åbne pejs ned og forberede gulvet, så skal et firma stille ovnen op og tilslutte den til skorstenen osv. i henhold til vores tilbud.

Så, nu til det sjove! Tips og idéer til, hvordan jeg skal nedtage den gamle pejs uden at beskadige skorstenen bagved alt for meget og for at gøre så lille skade som muligt på loftet, der er spændt op over? Er der nogle gode værktøjer? Mejsel og hammer? Hilti-maskine og betonbor? Hvordan får jeg stenene løs på en forsigtig men effektiv måde?

Tak på forhånd!

[billede]
Hvordan gik det til sidst? Har snart en lignende, vi ønsker at udskifte...

Sådan gik det hele til fra start til slut:

Komfuret blev slået ned med en hugmejsel og en mukkert fra Biltema. Af og til blev der brugt en borehammer for at løsne nogle sten, men mørtelen var meget porøs og løsnet let. Det støvede helt vildt, mindst lige så slemt som slibestøv fra spartelmasse.

Murværk ved demontering af gammel kamin, omgivet af byggematerialer og værktøj som hammer og spand, på et rodet gulv. Revnen pejs med fjernet mursten, afdækket skorstenskanal. To savbukke og murbrokker omkring. Renovationsarbejde igang. Mursten væg med åbning, værktøj og skraldespand foran; væg i renoveringsproces.

Vi ønskede en bagtilsluttet ovn, så jeg var nødt til at hakke nogle sten ud, så skorstenens rør kunne gå længere ned.
Murstenspejs under renovering, delvist nedbrudt med huller, murbrokker på gulvet; en stige står ved siden af pejsen.

Væggen blev pudset, og vi valgte at mure skorstenens rør ind, da vi ikke vidste, om der var kommet revner i røgkanalerne efter vi havde revet ned og hugget.

Fordel: Behøver aldrig være bekymret for, at det er utæt mellem røgkanalerne, og at man skal rive ned og lave om for at tætne.
Ulempe: Murværket bliver ikke varmt pga. isoleringen omkring røret. Det kostede 5-10 tusinde ekstra, så vidt jeg husker.

Væg med puds og et rundt hul i midten, omgivet af træspåner og gamle tæpper på gulvet, som viser en renoveringsproces.

Borede hul til garagen nedenunder, hvor vi tog frisk luft ind til ovnen. Flydespartlede det store hul fra komfuret, og der blev lagt klinker.
Gulv med nyligt lagt beton, en hvid plastkopp og plastafdækning. Metalnet ved siden af. Forberedelser til installation af en kamin. En boremaskine, en lysslange, og værktøj på et beton- eller cementgulv. Et hul er boret i midten, omgivet af borestøv. En nypudset væg med et hul i midten og en klargjort gulvflade med runde røde afstandsstykker, omgivet af værktøj og materialer.

Nedrivning af den gamle ovn gjorde jeg selv, resten blev bestilt ude. Ovnen kostede lidt over 30 tusinde, øvrigt materiale ca. 10, arbejdsløn ca. 20.

• Synes
Sofie R og 12 andre
  • Laddar…
Tak for opdateringen! Sikke et arbejde og så godt det blev.
Vi vil også rive vores åbne pejs ned, som er fin til at have julekortene på til jul men ikke duer til noget andet.
Vi tænkte at glidegyde kanalen bagefter.

Det ser ud som om, du har beholdt originalparketten. Hvordan beskyttede du den under nedrivningen?

T Toppalua sagde:
Tak for opdateringen! Hvilket arbejde og så godt det blev.
Vi vil også rive vores åbne pejs ned, som er god at have julekortene på til jul, men ikke duer til andet.
Vi tænkte at glidegyde kanalen bagefter.

Det ser ud som om, du har bevaret originalparketten. Hvordan beskyttede du den under nedrivningen?
Lagde en række tæpper foran. Der var aldrig nogen sten, der faldt ned, det blev mest støvet.

• Synes
Toppalua
  • Laddar…
Wow hvor fint det blev!!! Skal virkelig overveje om vi kunne gøre det samme :) Mange tak for at du delte billeder :)

• Synes
MrMack
  • Laddar…
N Nina Schuster sagde:
Wow hvor flot det blev!!! Skal virkelig overveje om vi kunne gøre det samme :) Tak så meget for at du delte billeder :)
Sjovt at kunne dele. Har selv fået hjælp og inspiration fra flere andre tråde her :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.