Hej! Ser at der findes mange tråde om emnet, så her kommer en til. Tror I, at den indkredset væg er bærende? Enplansvilla med kælder. Bygget '90.

• Bygningsplan for etplanshus med kælder. Væg ved sovrum 1.1 er markeret med en rød cirkel, muligvis bærende. Bygget i 1990.
Mats-S
Rainbow92 Rainbow92 sagde:
Tror I, at den indringede væg er bærende?
At tro er ikke at vide ;-) For at vide om væggen er bærende, skal man ofte tjekke det på stedet.

Men jeg tror, at den ikke er bærende, fordi den går tværs husets længderetning, så sandsynligvis ligger tagbjælkerne i samme retning, de bør så hvile på den langsgående væg i midten.

Det er også vigtigt at vide, hvordan det ser ud ovenpå på loftet, det siger meget om den er bærende. Tag også kontrolmål, inden du river den ned, så ser du, om loftet synker ind, når væggen forsvinder.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Hvordan ser tegningen for tagspærene (husets gennemsnit) ud?

Violina Violina sagde:
Hvordan ser tegningen for tagspærerne (husets gennemsnit) ud?
Kan det være dette på dette billede?

• Bygningstegning af husfacade og -snit med mål og detaljer, inklusiv taghældning og vinduesplacering.
I betragtning af spærkonstruktionens udformning har væggene sandsynligvis ingen bærende funktion.

De kan dog have en stabiliserende funktion, men netop den du havde markeret har sandsynligvis ikke det..

Det bedste plejer at være at tage pladerne af væggen, ser den ud til at være opsat efter man har sat loft/gulv, er det helt sikkert at fjerne den, er den ikke det, kan den være sidestabiliserende.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
dRuL3n dRuL3n sagde:
Hej, jeg fortsætter med det samme spørgsmål i tråden. Er væggen bærende?

Jeg vil gerne rive den lille væg ned, som i dag er et spisekammer, for at udvide køkkenet lidt.
Spontant føles det som om væggen ikke er bærende. Den er tynd og står ved siden af vægge, der føles mere sandsynligt bærende. Men jeg er meget uvidende, derfor spørgsmålet.
Huset er fra 1906.
Tak på forhånd.
Antagelig ikke. Men opret en egen tråd om dette, da dit hus ikke er det samme som trådstarters.

• Synes
Nissens og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.