Hej!

Jeg og min far begyndte at rive en væg ned, som vi tog for givet ikke skulle være bærende. Men da vi først åbnede væggen, bemærkede vi en stolpe og antog, at den er bærende. Vi gravede tegningerne frem og bemærker på disse, at sådan ser tilfældet ud til at være. Vedlagt er et billede, hvor jeg har markeret stolpen med rødt. Tanken med vores nedrivning var at flytte døren, som går fra køkkenet ind til gæsteværelset. Flytte den, så man via bryggerset kommer til gæsteværelset i stedet. Dette for at kunne lave køkkenet om til efteråret og få yderligere højskabe der, hvor døren står i dag. For at gøre dette krævedes det, at skabet blev revet væk... Og ja, det var der, vi bemærkede, at vi havde en bærende bjælke. Venstre om skabet set fra tegningen i bryggerset ligger en elcentral, derfor kan døren ikke flyttes derhen. Dog har vi en overvejelse, der gør, at vi kan lade stolpen være, som den er. Hvordan ligger det med det blå hjørne på den væg? Er der nogen chance for, at det også bidrager til noget bærende? Eller kan vi nedtage det hjørne med god samvittighed? Hjørnet består, så vidt vi kan se, af 2 stk 120x45 reglar.

Plantegning af et hus med bærende søjle markeret i rødt ved køkken og gæsteværelse.

BirgitS
Har du nogen sektionstegning og hvor gammelt er huset?
Er det blevet om- eller tilbygget nogen gang?

BirgitS BirgitS sagde:
Har du nogen sektionsritning og hvor gammelt er huset?
Er det blevet om- eller tilbygget nogensinde?
Hej!

Huset er bygget i 2006, ikke om eller tilbygget nogensinde. Her kommer sektionsritninger.

BirgitS
På sektionssnittet er en væg under kipningen tegnet på begge plan, hvilket oftest indikerer, at den væg er bærende. Ligeledes findes der en bjælke over åbningen mellem hallen og spisepladsen, en mellem stue og bibliotek samt en langs trappen ifølge plantegningen. Det er derfor sandsynligt, at det på mindst indgangsplanet er bærende vægge eller andre bærende konstruktioner omtrent under kipningen hele vejen. Givetvis undtagen bjælkerne langs de to garderober, øvre badeværelsesvæg og fortsat til venstre og rundt værelsets to garderober samt hen til ydervæggen. Præcis hvordan det er løst i det blå hjørne ved jeg ikke, men så vidt jeg kan vurdere, er hele væggen mellem garderoberne og vaskeriet bærende, ligesom væggen mellem vaskeriet og soveværelset.

Alle indgreb i bærende konstruktioner skal man anmelde til kommunen, og man skal få en godkendelse derfra, inden man påbegynder indgrebet. Det er sikrest at hyre en bygningskonstruktør, som kan tjekke, hvordan det er lavet, og hvilke forstærkninger der kræves, hvis man f.eks. vil lave en dør.

BirgitS BirgitS sagde:
På sektionsritningen er en væg under tagryggen markeret på begge planer, hvilket oftest indikerer, at den væg er bærende. Ligeledes er der en bjælke ovenover åbningen mellem hallen og spiseområdet, en mellem stuen og biblioteket samt en langs trappen ifølge planløsningen. Det er derfor sandsynligt, at det på mindst indgangsplanet er bærende vægge eller andre bærende konstruktioner cirka under tagryggen hele vejen. Gættemæssigt så undtagen bjælkerne langs de to skabe, øvre badeværelsesvæg og fortsætter til venstre og rundt om soverummets to skabe samt hen til ydervæggen. Præcis hvordan det er løst i det blå hjørne ved jeg ikke, men så vidt jeg kan vurdere, er hele væggen mellem skabene og bryggerset bærende, ligesom væggen mellem bryggerset og soveværelset.

Alle indgreb i bærende konstruktioner skal man anmelde til kommunen, og man skal få en godkendelse derfra, inden man påbegynder indgrebet. Det er sikrest at ansætte en bygningskonstruktør, der kan tjekke, hvordan det er gjort, og hvilke forstærkninger der kræves, hvis man fx vil lave en døråbning.
Tanken er ikke at lave noget nyt hul, men at sætte en dør der, hvor skabene står i dag. Og lukke den, der går fra køkkenet. Det ville vel betyde, at der ikke gøres noget indgreb i bærende? Eller tænker jeg forkert? Det der forvirrer mig, er det blå hjørne med to 120x45 regler. Kan disse fjernes, er alt godt?

BirgitS
Jeg tror at det blå hjørne er bærende, og evt. da hele den "vandrette" væg mellem vaskehuset og garderoberne.

BirgitS BirgitS sagde:
Jeg tror at det blå hjørne er bærende og evt. så hele "vandrette" væggen mellem vaskerummet og garderoberne.
Det stemte meget rigtigt. Vi overvejer i stedet følgende. At flytte den ensomme 120x45 op ad limtræsbjælken (med flytte mener vi indsætte ny og derefter fjerne den eksisterende) da den overliggende bjælke slutter ved limtræssøjlen. Se billeder. Tanken er da at bevare limtræssøjlen samt det ”blå” hjørne og få en passage mellem disse på ca. 75 cm. Og på måde få døren der vi ønsker. En ny overvejelse da er hvorvidt det ville være okay at save i gulvreglerne der søjlen og de i hjørnet to 120x45 står på? Kan man kappe ud omkring disse så de står på firkanter som svarer til deres størrelse?
Trælister under loftet med delvis afdækket gipsvæg, viser samling og konstruktion ved hjørne i byggeprojekt. Bygger et hjørne med limtræstolpe og væg, grå flisegulv, og gipsvæg. Diskussion om at flytte og ændre strukturer. Billede af en gulvplade med murbrokker og huller i et hjørne, med en gul skrue i midten. Viser mulig plads til konstruktion eller renovering. Et hjørne af en væg med en træramme og grå flisegulv, med byggeaffald i bunden. Brudt væg med synlige træregler og gipsplader i et rum, døren til venstre. Væggen skal muligvis ændres ifølge byggeplaner.

• Inderside af en trækonstruktion med synlige skruer og træspåner i bunden, del af diskussion om strukturelle ændringer.
BirgitS
Sådan kan jeg ikke svare på, uden jeg synes, du bør hyre en byggkonstruktør samt indsende en anmeldelse om indgreb i bærende konstruktion.

• Synes
tb97tool og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.