Plantegning af hus fra AB Elementhus Mockfjärd med pen, der peger på væg i stuen. Planen viser rumopdeling, herunder soveværelser og køkken. Bygningsplan med pen pegende på væg; mål og numre viser layout af et hus. Mulig fjernelse af væg mellem ydre væg og dør diskuteres. Skitse over husets konstruktion viser belastninger i kg/m. Blyant ligger på papiret. Huset fra AB Elementhus Mockfjärd bygget i 1974. Bygningsplan af et hus fra AB Elementhus Mockfjärd, 1974, med pen pegende mod et område på tegningen. Plantegning af et hus fra 1974 med rum opmærket, inklusive vardagsrum og sovrum. En pen peger på en væg.

Hej,

jeg har et hus fra AB Elementhus Mockfjärd. Hvad jeg har kunnet læse mig til, virker det som om der er såkaldte kassetter mellem etagerne, og det siges, at konstruktionen er selvbærende, men jeg finder ingen konkrete beviser. Jeg vil gerne tage væggen ned peget ud på billederne fra ydervæggen til og med døren og undrer om nogen udelukkende med hjælp fra billederne kan hjælpe mig med at "vurdere" om det er muligt uden at skifte af?

Huset er ca. 11x11 m og bygget 1974. 1,5 plan.

Du skal veksle af med en bjælke og to søjler. Det fremgår af lastnedregningen, at lasten på væggen er 920 kp/m, dvs. 9 kN/m. Du skal også kontrollere, at pladen tåler de punktlaster, som søjlerne repræsenterer.

Tak for svar!

J justusandersson sagde:
Du måste växla av med en balk och två pelare. Det framgår av lastnedräkningen att lasten på väggen är 920 kp/m, dvs 9 kN/m. Du måste också kontrollera att plattan tål de punktlaster som pelarna representerar.
Hvilken type firma skal jeg vende mig til for at få hjælp til at kontrollere pladen, samt at dimensionere bjælken?

Du skal ansætte en bygningskonstruktør. Hvis du kan finde en sektionsritning, hvor pladen er med, samt angive den ønskede dimension på åbningen, kan du nok få lidt mere hjælp her.

• Synes
alacs
  • Laddar…
A alacs sagde:
Tak for svar!

Hvilken type firma skal jeg henvende mig til for at få hjælp til at tjekke pladen, samt dimensionere bjælken?
Først og fremmest: tillykke med fantastiske tegninger. :)
Så, at erstatte bærende vægge i Elementhus har jeg skrevet om i et par tråde tidligere, for eksempel:
https://www.byggahus.se/forum/threads/riva-baerande-vaegg-mockfjaerdshus.350089/ (indlæg 9) https://www.byggahus.se/forum/threa...nthus-mockfjaerds-pagaende-renovering.311548/ (indlæg 14)

Kort sagt: for at beregne på belastninger har du brug for hjælp fra en konstruktør (mange byggefirmaer har kontakter på den front). Hvordan er huset beskaffet? Er det plade eller kælder? Konstruktøren kan sikkert vejlede dig hvad angår punktbelastning. Forhåbentlig har du også tegninger over hvordan kælderen/pladen er opbygget for at få hjælp med denne vurdering, og slippe for at lave egne undersøgelser af huset.

Edit: Justus var selvfølgelig først på bolden. :)

• Synes
alacs
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Du skal ansætte en bygningskonstruktør. Hvis du kan finde en sektionsplan, hvor pladen er med samt angiver den ønskede dimension på åbningen, kan du nok få lidt mere hjælp her.
ok skal lede videre blandt alle tegninger. Vender tilbage! Og tak igen

B bearmaniac sagde:
Først og fremmest: tillykke med fantastiske tegninger. :)
Så, at erstatte bærende vægge i Elementhus har jeg skrevet om i et par tråde tidligere, eksempelvis:
[link] (indlæg 9) [link] (indlæg 14)

Kort sagt: for at regne på belastninger har du brug for hjælp fra en konstruktør (mange byggefirmaer har kontakter på den front). Hvordan er huset konstrueret? Er det plade eller kælder? Konstruktøren kan sikkert vejlede dig angående punktbelastning. Forhåbentlig har du også tegninger over, hvordan kælderen/pladen er opbygget for at få hjælp med denne vurdering, og undgå at lave egne undersøgelser af huset.

Edit: Justus var selvfølgelig først på bolden. :)
tak! Skal tjekke dine links efter arbejde

J justusandersson sagde:
Du skal ansætte en bygningsingeniør. Hvis du kan finde en sektionsplan, hvor pladen er med, samt angive den ønskede størrelse på åbningen, kan du nok få lidt mere hjælp her.
leder efter pladens tegning, men åbningen jeg vil lave er ca. 3,05 meter inkl. fjernet døråbning.

J justusandersson sagde:
Du skal hyre en bygningskonstruktør. Hvis du kan finde en sektionsplan, hvor pladen er med, samt angive den ønskede måling på åbningen, kan du nok få lidt mere hjælp her.
det gælder altså væg nr 7. Dette er hvad jeg har fundet om pladen. Hjælper det noget?

tak for dit engagement.

• Håndtegnet byggeplantegning med mål og noter for væg nr. 7 og tilstødende vægge. Tekst om pladematerialer og vægdimensioner ses nederst.
  • Håndskrevne notater om konstruktion og målinger for vægge, herunder V6, V7, og V8, med forskellige beregninger og parametre nævnt.
  • Et håndskrevet papir med beregninger og noter relateret til væg nr 7 og andre vægge. Papiret inkluderer matematisk formel og måling.
  • Teknisk tegning af en betonplade med detaljerede mål og armeringsspecifikationer for væg nr. 7 i et byggeprojekt.
  • Bygningstegning af væg og fundamentdetaljer med betonplade, armering og mål. Datert 12.12.1973. Udarbejdet for byggeri i Sollentuna kommune.

Bedste svar

Bedre end det kan det næppe blive! Med en åbning på 3,05 m bliver pillelasterne 14 kN (ca. 1400 kg) per pille. Under væggen er der pæle og oven på pælene en betonbjælke, så det skulle ikke være noget problem.

J justusandersson sagde:
Bedre end det kan det næppe blive! Med en åbning på 3,05 m bliver søjlelastene 14 kN (ca. 1400 kg) per søjle. Under væggen er der påler og oven på pålerne en betonbjælke, så det skal ikke være noget problem.
Så hvad siger jeg til tømrerne?

Jeg har brug for en limtræsbjælke med dimension xx og 2 søjler (limtræ ??) med dimension yy?

Ja præcis! Forsøg med 90x315 og 90x90.

• Synes
alacs
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Ja precis! Försök med 90x315 och 90x90.
Tak ærbødigst for hjælpen!
Så med dimensionerne ovenfor får jeg ikke sønnens seng og skrivebord direkte ned i middagsselskabet mener du?

Har fjernet vægsiden mod køkkenet i dag og finder dette bagved. Masonitskiver på denne side og mod den anden side spånplader. Kan jeg også fjerne spånpladerne og lade reglarne være, indtil jeg krydser af?

• En åben væg med trælister og masonitplader synlige. En stige står foran væggen, og der er udsparinger til elektriske installationer.
Ja

• Synes
alacs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.