Hej,
jeg har et hus fra AB Elementhus Mockfjärd. Hvad jeg har kunnet læse mig til, virker det som om der er såkaldte kassetter mellem etagerne, og det siges, at konstruktionen er selvbærende, men jeg finder ingen konkrete beviser. Jeg vil gerne tage væggen ned peget ud på billederne fra ydervæggen til og med døren og undrer om nogen udelukkende med hjælp fra billederne kan hjælpe mig med at "vurdere" om det er muligt uden at skifte af?
Huset er ca. 11x11 m og bygget 1974. 1,5 plan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du skal veksle af med en bjælke og to søjler. Det fremgår af lastnedregningen, at lasten på væggen er 920 kp/m, dvs. 9 kN/m. Du skal også kontrollere, at pladen tåler de punktlaster, som søjlerne repræsenterer.
Tak for svar!
Hvilken type firma skal jeg vende mig til for at få hjælp til at kontrollere pladen, samt at dimensionere bjælken?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du skal ansætte en bygningskonstruktør. Hvis du kan finde en sektionsritning, hvor pladen er med, samt angive den ønskede dimension på åbningen, kan du nok få lidt mere hjælp her.
Først og fremmest: tillykke med fantastiske tegninger.A alacs sagde:
Så, at erstatte bærende vægge i Elementhus har jeg skrevet om i et par tråde tidligere, for eksempel:
https://www.byggahus.se/forum/threads/riva-baerande-vaegg-mockfjaerdshus.350089/ (indlæg 9) https://www.byggahus.se/forum/threa...nthus-mockfjaerds-pagaende-renovering.311548/ (indlæg 14)
Kort sagt: for at beregne på belastninger har du brug for hjælp fra en konstruktør (mange byggefirmaer har kontakter på den front). Hvordan er huset beskaffet? Er det plade eller kælder? Konstruktøren kan sikkert vejlede dig hvad angår punktbelastning. Forhåbentlig har du også tegninger over hvordan kælderen/pladen er opbygget for at få hjælp med denne vurdering, og slippe for at lave egne undersøgelser af huset.
Edit: Justus var selvfølgelig først på bolden.
tak! Skal tjekke dine links efter arbejdeB bearmaniac sagde:Først og fremmest: tillykke med fantastiske tegninger.
Så, at erstatte bærende vægge i Elementhus har jeg skrevet om i et par tråde tidligere, eksempelvis:
[link] (indlæg 9) [link] (indlæg 14)
Kort sagt: for at regne på belastninger har du brug for hjælp fra en konstruktør (mange byggefirmaer har kontakter på den front). Hvordan er huset konstrueret? Er det plade eller kælder? Konstruktøren kan sikkert vejlede dig angående punktbelastning. Forhåbentlig har du også tegninger over, hvordan kælderen/pladen er opbygget for at få hjælp med denne vurdering, og undgå at lave egne undersøgelser af huset.
Edit: Justus var selvfølgelig først på bolden.![]()
det gælder altså væg nr 7. Dette er hvad jeg har fundet om pladen. Hjælper det noget?J justusandersson sagde:
tak for dit engagement.
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Bedre end det kan det næppe blive! Med en åbning på 3,05 m bliver pillelasterne 14 kN (ca. 1400 kg) per pille. Under væggen er der pæle og oven på pælene en betonbjælke, så det skulle ikke være noget problem.
Så hvad siger jeg til tømrerne?J justusandersson sagde:
Jeg har brug for en limtræsbjælke med dimension xx og 2 søjler (limtræ ??) med dimension yy?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja præcis! Forsøg med 90x315 og 90x90.
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
Ja