Tager snart over et hus fra 1958 bygget i letbeton og vil så begynde at renovere det direkte og vil da have hjælp af jer alle til at sige, hvilke vægge på vedhæftet tegning der er bærende.
Er der nogen, der kan sige med sikkerhed, hvilke der er bærende?

Tusind tak på forhånd!

Plantegning af et hus med flere rum markeret, inklusive soveværelser og stue. Der er anført mål og pile, der indikerer forskellige elementer.

Hvis du har gavlspidserne nord/syd så ser det ud til at være A/E væggen der er bærende.

Har du gavlspidserne øst/vest ser det ud til at være F væggen.

J Jeppenator sagde:
Om du har gavelspetsarna norr/söder så ser det ud til at være A/E væggen som er bærende.

Har du gavelspetsarna Øst/Vest ser det ud til at være F væggen.
Gavelspetsarna er nord/syd.

Tak for svaret!

J Jeppenator sagde:
Hvis du har gavlspidserne nord/syd så ser det ud til at være A/E væggen der er bærende.

Har du gavlspidserne Øst/Vest ser det ud til at være F væggen.
Så væg B og væg C skal ikke forårsage nogle problemer at rive?

Hvordan er sektionen taget? Hvordan ligger tagryggen, parallelt med væg A eller F

B bossespecial sagde:
Hvordan er sektionen taget? Hvordan ligger tagryggen, parallelt med væg A eller F
Den ligger parallelt med væg F.

MartinSvensson74 MartinSvensson74 sagde:
Den ligger parallelt med væg F.
Ligger nocken parallelt med F så er det F som er bærende.

Jeg antog at Nord var opad på tegningen!

Fejl af mig!

Den ligger parallelt med A!!

J Jeppenator sagde:
Ligger rygningen parallelt med F så er det F som er bærende.

J Jeppenator sagde:

Svar
J Jeppenator sagde:

Da huset har en gitterspær, er det sandsynligt, at ingen af skillevæggene oprindeligt blev betragtet som bærende. Om det stadig er tilfældet i dag, afhænger af, hvor huset ligger. I 1958 arbejdede man med betydeligt lavere antagelser om snelast i mange dele af Sverige. Hvis man sammenligner dimensionerne på gitterspærenes over- og underrammer (50x150) med Træguidens anbefalinger for W-gitterspær med 27 graders hældning og 9 meters spændvidde, ser man, at allerede i snezone 2 (som omfatter store dele af Sydsverige undtagen Skåne) bør disse være 45x195 respektive 45x170 mm. Kun i snezone 1 (vestlige Skåne) er husets gitterspær tilstrækkelige ud fra den synsvinkel. For at være på den sikre side bør man derfor bevare en lodret skillevæg som vist på tegningen. Hvilke gør ikke så stor forskel, men jeg ville satse på dem mellem soveværelse og stue, entre og stue samt køkken og soveværelse1.

• Synes
MartinSvensson74 og 1 anden
  • Laddar…
Tusind tak for dit meget udførlige svar!
Jeg kan kun takke stort!
Tak fordi huset ligger i södra Skåne.
//Martin

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.