Vi har lige købt et lille hus fra -39. ca 6,5 x 7,5 m Bliver ikke klog på hvilke vægge der er bærende og på de løsninger der synes at findes i huset.

Især undrer jeg mig over tagetagen. Vi vil rydde den og bygge om alting pga. fugtskade og dårlig planløsning. Vil flytte skunkene længere ud. Men da det ser ud til, at der mangler spær, antager jeg, at skunkvæggene er en del af en ramme? Men reglarne er virkelig ikke konstrueret således, at de ser ud til at bære hele taget. Dog er der spontade planker i alle væggene, hvilket jeg har forstået kan være bærende? Dette er de tegninger vi har, kommunen ser ikke ud til at have flere. Billederne er fra skunken.
Gulvplanplan for et hus med forskellige rum markeret, herunder køkken og stue. En sektion er mærket "Borttaget for længesen". Gulnet skitse af loftsplan med rum, balkon og hall vises. Håndskrevne notater er tilføjet. Planen stammer fra et hus fra 1939. Byggeplan viser tværsnit af hus med vindsvåning, røde linjer markerer mulig bærende struktur. Mål på etager indikeret. Træbjælker og isolering på loftet i et hus fra 1939. Konstruktionen ser hjemmelavet ud, og det er spørgsmålet, om den kan bære hele taget. Træbjælker med kabler og isolering i en loftkonstruktion.

På alle etager er der en med kip tværgående væg, men da vi havde en snedker fra et stort firma hjemme, som skal lave badeværelset, var han skråsikker på, at denne ikke var bærende i stueetagen og foreslog, at vi skulle rive en del af den for at få et større badeværelse, dette valgte vi fra, da vi ikke vil have mindre stue. Men en tværgående væg kan vel støtte en kvist?

Og hvad i alverden er der sket i kælderen? Tre snedkere og en besigtigelsesmand har set dette uden at reagere. Vi synes det ser meget mærkeligt ud.
Tegning af kælder, viser en træbjælke og en alternativ form for støtte/afveksling. Området er markeret som spændende. Billede af en kældervæg lavet af betonblokke og understøttet af træbjælker. Der er også plastikdækket materiale på gulvet. Kælder med skillevægge af betonblokke, en stålreol, plastposer og dæk. Træbjælker i loftet.

Så normalt er væggen, der løber parallelt med kippen, en kernevæg. Her er der ingen sådan fuld væg nogen steder. I kælderen er det en træbjælke og noget, der ser højst hjemmebygget ud. I stueetagen er en del af kernevæggen fjernet, og der sidder sandsynligvis en bjælke langs loftet. Så har vi da kun to bjælker, der støtter hele huset? Huset er i øvrigt ekstremt robust.

Har I nogle tanker? Forstået på den måde, at det er en konstruktør, der kan hjælpe os med dette? Vi har brug for tegninger over hele huset, føler vi. Hvor finder man en konstruktør, der kan hjælpe os med dette? Vi bor på landet i en lille flække i det sydlige Sverige. Nærmeste store by er Kristianstad (4 mil).

Huse med plankestammer er lidt tricky. Alle vægge kan være mere eller mindre bærende uanset retning. Alle gulvbjælker behøver ikke at ligge i samme retning. For at se gulvbjælkernes retning skal man kigge på gulvbrædderne på etagen ovenover (som ligger i 90° vinkel). På overetagen er ingen vægge bærende undtagen muligvis skunkvæggene. I kælderen har man lavet en (dårlig) forstærkning af uklar grund. Jeg synes, I kan starte med at tegne huset op i målestok. Skaff en laserafstandsmåler og mål, så det også fremgår, hvor tykke væggene er. Hvis I skal lave større indgreb i den bærende struktur, har I brug for hjælp fra en konstruktør, men først gælder det om at finde ud af, hvad der er bærende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.