Hej! Sidder og grubler over det her med bærende vægge. Bor i et toplansrækkehus, hvor spær på loftet ser ud til at være af selvbærende type. På plan 2 i midten af huset går der en ret smal (10cm letbeton) skillevæg langs med kippen og tværs over spær.

Det jeg spekulerer på, er om den er bærende eller blot adskillende. Loftet er gipsbeklædt og det ser ud som om hele loftet er gipsbeklædt i et stykke over hele planet og altså ikke stopper ved væggene, men er også gipsbeklædt "over væggen".

Nogle steder er der også sprækker mellem væg og loft, og det jeg tænker er, at dette vel ikke burde være muligt, hvis der hvilede last på væggen. Samt hvordan har man kunne gipsbeklæde ”over” væggene, hvis disse havde været bærende.

Bemærk, at jeg ikke er interesseret i at fjerne vægge, men blot vil forstå om jeg tænker rigtigt rent teoretisk.

Sender dårlig billede af spær
Træloft og spær i loftsrum under gennemgang; træbjælker og ledninger synlige i billedet.
Har desværre ingen sektionsplaner
Men her kan I se væggen i spørgsmålet (kun væggen på øvre plan)
Byggnadsritning av tvåplansradhus, visar takstolar och en markerad innervägg på översta planet. Markering indikerar fråga om väggen är bärande.

BirgitS
Uden tvivl svært at se om tagspærene ser ud som W.
Som du skriver, så er det normalt, at gitterspær er selvbærende, og at ingen væg på planet under loftet er bærende. Det forudsætter dog, at man ikke tilfører ekstra belastning på loftet.

• Synes
Curre99
  • Laddar…
Ja, det er fagværkstakstoler, eller de ser ud ifølge det lånte billede nedenfor. Diagram af et fagverkskonstruktion med et trekantet mønster, der viser, hvordan tagspær lægges op mod ydervægge, uden støtte fra indvendige vægge.
så i teorien er ingen indervægge bærende, da takstolen hviler på ydervæggene? (Spændvidde er 7,7m mellem ydervæggene)

Hvordan fungerer det, hvis man har last (fx ftx agg, et tyvetal flyttekasser og barnevogne og andet skrammel på loftet? Hjælper indervæggene med at stabilisere konstruktionen, eller er det ubetydeligt?

BirgitS
S Snabelhund sagde:
så i teorin så är inga innerväggar bærende ud fra at tagkonstruktionen hviler på ydervægge?
Ja, så er det.
S Snabelhund sagde:
Hvordan fungerer det, hvis man har last (f.eks. ftx-anlæg, et dusin flyttekasser og barnevogne og andet ragelse på loftet? Hjælper indervæggene med at stabilisere konstruktionen, eller er det ubetydeligt?
Jeg er ingen ekspert, bare en glad amatør ;) Men hvis man begynder at belaste et loft mere, end tagkonstruktionerne er dimensioneret for, så forstår jeg det sådan, at der kan opstå bevægelser i stommen, og det kan igen føre til, at f.eks. bjælkelaget sætter sig og begynder at belaste en væg under. Men jeg kan tage fejl. Nu lyder det vel, som det, du nævner, som ret lidt sammenlignet med et tykt lag sne, som tagkonstruktionerne skal være dimensioneret for.

Din tegning viser, at spændet mellem ydervæggene er omkring 8m. I dette tilfælde kan det være en bærende væg. Husk, at under konstruktionen bærer strukturen kun sin egen vægt. Derefter kommer vægten af tagmaterialet, vindbelastning, snelast osv.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.