Hej forum!

Jeg har købt naboens lejlighed og vil indsætte skydedøre mellem dagligstuerne for maksimalt lysindfald og fleksibilitet (orange markering i billede).
Plantegning med markerede områder i orange til skydedøre mellem stue og soveværelse. Viser placering af eksisterende vægge og badeværelser.

Bygningsinspektoratet vil have en teknisk anmeldelse, da vi ændrer brandcellegænsen, men vil også have en konstruktionsplan med aflastning, hvis det er en bærende konstruktion.

Fra begyndelsen var der tom råloft ovenover murstensvæggen, men vi har bygget en ekstra tyk gipsvæg deroppe, da vi indrettede loftet (135x45 + 45x45 reglar med dobbelt gips på begge sider. Jeg gætter på, at væggen vejer max 75 kg/kvm, er 5x5 meter og under skråtag, så under et ton totalt (ujævnt fordelt over 5 meter spændvidde op til husets midtervæg).

Så går gipsvæggen ikke engang direkte på murstensvæggen, men hviler over den næste bjælke (se billede og tegning, murstensvæggen går, hvor jeg har tegnet en orange streg).
Loft under renovering, med byggelement i træ og mursten, vinduer mod lystag, materialer stablet og en person markeret på billedet. Orange linje fremhæver område. Loft med skråt tag og ufærdige trækonstruktioner; orange markering viser mulig bærende vægposition.
Bjælkespændet deroppe er 130 x 270 mm.

Kan jeg med god samvittighed sige til bygningsinspektoratet, at væggen hernede ikke er bærende og lade byggefirma rive og afløse efter eget skøn, eller skal jeg få lavet en K-tegning inden byggeanmeldelsen? Er 1000 kg træregelsvæg noget, som konstruktører griner af?

Taknemmelig for al input!

Væggen var vel bærende inden den nye væg på loftet? Så aflastningen skal jo tage de gamle kræfter og de nye. Så for at vide om den nye væg påvirker, skal man jo vide de gamle kræfter, som den bærende væg er dimensioneret for. Så spørgsmålet, som du stiller, er vel snarere ”skal jeg ignorere konstruktør og gamble på, at den gamle konstruktion var tilstrækkelig overdimensioneret til at håndtere ny åbning og ny væg på etagen ovenfor?”.

Blandingen af fotos og dine egne tegninger gør det svært at kommentere. Man skal vide, hvordan det er bygget og hvorfor. Jeg ville gerne se originaltegninger og så stor en del af etageplanet som muligt.

J justusandersson sagde:
Blandingen af billeder og dine egne tegninger gør det svært at kommentere. Man må vide, hvordan det er bygget og hvorfor. Jeg ville gerne se originaltegninger og så stor en del af etageplanen som muligt.
J justusandersson sagde:
Blandingen af billeder og dine egne tegninger gør det svært at kommentere. Man må vide, hvordan det er bygget og hvorfor. Jeg ville gerne se originaltegninger og så stor en del af etageplanen som muligt.
Her er en tegning fra tidligere byggetilladelse. Originaltegning fra 1920 har jeg ikke
Bygningstegning fra 1920 med grønt markeret gipsvæg, orange åbning og røde markeringer for lejligheder, der skal sammenføjes.
Jeg markerer gipsvæggen med en grøn linje. Den tænkte åbning med orange. I rødt har jeg indikeret mine lejligheder, som skal sammenføjes.

Som jeg har forstået det, er det kun midtervæggene i husets længderetning, der er bærende fra starten. Samt de vægge på plan 1, der direkte bærer en væg på plan 2. Jeg har allerede kontakt med en konstruktør, men tænkte jeg kunne få et par ugers forspring på teknisk anmeldelse, hvis jeg siger, at der ikke gøres nogen indgreb i bærende konstruktion.

Viktor.J Viktor.J sagde:
Væggen var vel bærende inden den nye væg på loftet? Så aflæsningen skal jo tage de gamle kræfter og de nye. Så for at vide, om den nye væg påvirker, skal man jo vide de gamle kræfter, som den bærende væg er dimensioneret for. Så spørgsmålet, som du stiller, er vel snarere "skal jeg skide på konstruktør og tage chancen på, at den gamle konstruktion var tilstrækkeligt overdimensioneret til at håndtere en ny åbning og en ny væg på etagen ovenfor?".
Hvorfor tror du, den har været bærende fra starten? Den løber lige under parallelt med en 270x130 mm. Naboer, der har renoveret uden at indrette loftet ovenfor, har revet den selv.

• Synes
Balsamic8885
  • Laddar…
Nu forstår man meget bedre, hvordan det hænger sammen. Den orange væg er helt klart ikke bærende. Tilbage står problemet med brandcellsændringen. Det enkleste er vel at tage en genvej ved at tale direkte med den ansvarlige brandingeniør.

• Synes
Limträpappan
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Nu forstår man meget bedre, hvordan det hænger sammen. Den orange væg er helt klart ikke bærende. Tilbage er problemet med brandcelleændringen. Det enkleste er vel at tage genvejen ved at tale direkte med den ansvarlige brandingeniør.
Tak, ja det betaler sig at være tydelig!
Har allerede brandtegning og godkendt brandsikringsbeskrivelse, skal bare lukke døren til den anden trappeopgang med EI60-væg.

Men så betyder det altså ikke noget med ca. 900 kg træregelsvæg på loftet i forhold til aflastning af hullet? Eller?

Taglaster og bjælkelagslaster er de store laster, og disse varetages af ydervæggene og midtervæggen. Når du begynder at rive i den lejlighedsskelne murstensvæg, skal du passe på, så den ikke kollapser. Hvordan dette gøres, har betydning for stabiliteten. Fra en brandspredningssynspunkt har loftet meget at ønske, men man holder sig til de regler, der gjaldt, da huset var nyt, indtil man begynder at bygge om.

Limträpappan Limträpappan sagde:
Hvorfor tror du, den har været bærende fra starten? Den løber lige under parallelt med en 270x130 mm. Naboer, der har renoveret uden at indrette loftet ovenover, har revet den ned selv.
sorry, jeg læste dit første indlæg som om den væg var bærende. Og det var derfor, det krævede byggeanmeldelse osv. Men ser nu, at der står
Et OM!

J justusandersson sagde:
Taglaster og bjælkelagslaster er de store laster, og disse håndteres af ydervæggene og hjertetvæggen. Når du begynder at rive i den lejlighedsskelende teglvæg, skal du passe på, så den ikke vælter. Hvordan dette gøres har betydning for stabiliteten. Fra et brandsikringsperspektiv har loftet meget at ønske sig, men man holder sig til de regler, der gjaldt, da huset var nyt, indtil man begynder at bygge om.
Er det vand i søen at lægge 5 tkr på at få lavet en k-tegning til aflastning, inden jeg river væggen? Bliver jeg snydt? Har alligevel tænkt mig at lade et firma rive væggen, så der ikke sker nogen uheld. Er det som at komme med en traktor til sandkassen?

Det bedste er vel alligevel at man simpelthen forsøger at undgå at sætte ild til tingene, når man bor i så her gammelt hus! :D

Det er aldrig forkert at organisere håndværkere. Bare det er pengene værd.

Brandsikring af loftbjælkelaget + sektionering af loftet burde være vigtigt for alle.

J justusandersson sagde:
Det er aldrig forkert at styre håndværkere. Bare det er værd penge.

Brandsikring af loftkonstruktionen + opdeling af loftet bør være vigtigt for alle.

Nu har jeg fået k-tegning, skal visst aflaste med 2 x IPE 160 bjælker på 4 m. Bare det vil gå på 20 tkr. Så ville SBK have KA, så der går 10 tkr til.

Så går det, når man skal "tage et lille hul i væggen“!

Lyder det rimeligt?

8 m IPE 160 koster snarere omkring 3000 kr. De vejer 15,8 kg/m og koster ca. 25 kr/kg inkl. moms. Men jeg synes ikke, det er et godt valg. De er kun 82 mm brede, og en mursten er normalt 120 mm bred. Meget tilbøjelige til at vippe. Jeg forstår heller ikke, hvor konstruktøren har fundet lasterne.

J justusandersson sagde:
8 m IPE 160 koster snarere omkring 3000 kr. De vejer 15,8 kg/m og koster ca. 25 kr/kg inkl. moms. Men jeg synes ikke, det er et godt valg. De er kun 82 mm brede, og en mursten er normalt 120 mm bred. Meget tilbøjelige til at vippe. Så forstår jeg ikke, hvor konstruktøren har fundet lasterne.
Jeg og konstruktøren gættede på, at det ville være 240 mm tegl, det er alligevel en meget solid indervæg. Så det er to ipe 160 på bredden, der boltes sammen. Så burde man kunne hejse dem op til 2. sal ved håndkraft. En nabo skulle aflaste hjertemuren da de byggede trappe. Hele gaden blev spærret af, og en kran kom ind med en ca. 3 dm bred monsterbjælke på 3/4 ton... Der vil jeg ikke stå!

Angående lasterne så er de oplyst sådan her. Alt-tekst: "Tekst om laster, snözon, og bygningsegentyngd i henhold til EKS 11 og SS-EN 1991-1-1, relateret til byggnormer.
Koster bjælken under 10 000, så er jeg tilfreds.

Det er kun KA, der er lidt irriterende. Jeg troede jo, at væggen ikke var en del af "bærende konstruktion" og derfor ville undgå KA.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.