Hej!
Vi overvejer at åbne en væg mellem køkken og stue, og vi spekulerer på, om den er bærende eller ej. Vi har nogle originaltegninger fra 50'erne, og det er 12b op til skorstenen, der skal fjernes.
Er der nogen, der er vant til at tyde tegninger, som ved, om denne er bærende? Væggen er ca. 12 cm tyk.
Nogen der har mulighed for at tage et kig? Ville jo være fantastisk, hvis det bare er at slå væggen ned
Som jeg kan læse, så er tagspær 11 afvekslet for skorsten og ifølge tegning sidder de fast på tagspær 10 og 12. Så mit svar er: Nej, du kan ikke bare tage den ned. Det kan være, at netop den væg er hjælpbærende for tagsperen, hvor afvekslingen hviler. Op og kravl på loftet
Stort tak for svaret. Må hellere smutte op på loftet og kigge. Hvordan skal det se ud hvis væggen er hjælpebærende? Som nybegynder troede jeg, at 12'eren støttede mod murstocken og derfor blev aflastet der.
De har jo sat en tagstolpe på hver sin side af skorstenen og en midt for. Derefter har de sat 2 x 6" ved skorstenen i stuen og 2x6" på hver side i køkkenet mellem nr10 og nr12. Det er den der 2x4" på tegningen der driller, den går kun fra nr11 til12 og ser ud til at slutte over køkkenvæggen.
Forstærkningerne skal håndtere trækkræfterne fra nr11.
Du skal tjekke præcis, hvor væggen er placeret i forhold til tagstolpen og hvor forstærkningen er fastgjort.
[billede]
Tog et billede af spær, hvor væggen går. Til højre ser man lidt af skorstenen.
Det ser ud til, at afvekslingen 4" sidder direkte under råsponten i taget. Så den hænger ikke på væggen ivf Spærene er såkaldte selvbærende, så de skal normalt ikke behøve nogen støtte under. I vrum har nr 11 ingen støtte ivf. Så det burde nok ikke være nogen fare. Men svært uden at se det på stedet. I værste fald bliver det en lille bjælke på loftet.
Det ser ud til, at aflastningen 4" sidder direkte under tagsponten. Så den hænger ikke på væggen ivf Tagspærene er såkaldte selvbærende, så de burde normalt ikke have brug for nogen støtte under. I stuen har nr. 11 ingen støtte ivf. Så det burde ikke være et problem. Men det er svært at sige, uden at se det på stedet. I værste fald bliver det en lille bjælke på loftet.
Nok lige så godt at tage en snedker hertil, før jeg går løs på væggen. Føles tryggest. Hvis nogen her bor på den nordlige side af Sthlm og vil tjene en lille skilling eller en kasse øl, er det bare at pm:e
Nok lige så godt at få fat i en snedker, før jeg går løs på væggen.
Du skal kontakte en bygningskonstruktør for at få et pålideligt svar. Snedkere har ikke en sådan uddannelse, at de altid kan afgøre, hvad der er bærende eller understøttende på en korrekt måde (der findes nogle skræmmende eksempler i forummet).
Sådan, så er det bekræftet, at væggen ikke er bærende. Jeg har nu fjernet dør og karm og undrer mig lidt over, hvordan man fjerner væggen på den mest hensigtsmæssige måde.
Plastikskærme er indkøbt og sat op. Tigersaven er klar.
Hvis nogen kan give et tip, ville det blive meget værdsat.