Bor i et 1,5 plans Sjödalshus bygget i 1999 i Huddinge kommune (Stockholm). Vi overvejer at tage indervægge ned og åbne op mellem køkken og stue. Før vi begynder at planlægge dette, har jeg brug for at finde ud af, om nogle af væggene, jeg vil tage ned, er bærende?
Billedet, jeg tog indefra, viser, hvordan det ser ud inde i huset. Der går en tyk "bjælke" gennem hele huset, som jeg antager skal støttes op et sted på køkkenvæggen, som skal fjernes?
Taknemmelig for hjælp!
Billedet, jeg tog indefra, viser, hvordan det ser ud inde i huset. Der går en tyk "bjælke" gennem hele huset, som jeg antager skal støttes op et sted på køkkenvæggen, som skal fjernes?
Taknemmelig for hjælp!
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Væggen mellem køkken og spisestue er bærende og skal i så fald erstattes med en aflastningsbjælke. Eftersom der allerede findes en sådan bjælke mellem dagligstuen og entréområdet (synes som stiplet linje på plantegningen), er det ikke helt ukompliceret. Man skal først finde ud af, hvordan denne bjælke er opbygget. En form for stolpe er sikkert nødvendig.
Tak for svaret. Jeg glemte at nævne, at vi allerede fra starten antog, at vi har brug for at have en stolpe et sted imellem. Men det blå symbol, som jeg har ringet ind på billedet nedenfor, er det ikke en stolpe? Hvis jeg googler symbolet, får jeg det til "betonsøjle" (næppe af beton i træhuset men)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det plejer at være symbolet for en skakt, måske en ventilationskanal. Jeg tolker tegningen som at kanalen fortsætter i loftet frem til soveværelset. Bjælken i åbningen til stuen kan hvile enten på søjler i hver ende eller på de vægge, der er i dens forlængelse. Dette skal afklares. Væggen mellem spisestue og stue ser også ud til at være stabiliserende. Med dette grundlag er det ikke muligt at sige præcist, hvordan ombygningen hensigtsmæssigt skal udføres.
Nu er det blevet lidt mere klart med væggen. Det viste sig, at vores nabo har gjort præcis det samme i sit identiske husJ justusandersson sagde:Det plejer at være symbolet for en skakt, måske en ventilationskanal. Jeg tolker tegningen som at kanalen fortsætter i loftet frem til soveværelset. Bjælken i åbningen til stuen kan hvile enten på søjler i begge ender eller på de vægge, der er i dens forlængelse. Dette skal afklares. Væggen mellem spisestue og stue ser også ud til at være stabiliserende. Med dette grundlag kan man ikke sige præcis, hvordan ombygningen bør ske.
Bjælken i åbningen til stuen hviler på egne søjler. Det gælder altså om at få en egen bjælke til at støtte op, når væggen rives. Også den med egne søjler. Længden på bjælken vil være ca. 390cm. Kan man med denne information sige, hvordan bjælken skal dimensioneres?
Da dette er en anmeldelsespligtig handling, tænkte jeg at forsøge at indsende en anmeldelse så snart som muligt. Ud over grundplanen og kontrolplanen antager jeg, at kommunen vil have en konstruktionsplan. Er dette noget, den håndværker, jeg endnu ikke har valgt, kan give mig, eller skal man have en konstruktør eller lignende ind?
Er der nogen på forummet, der er kvalificeret til at lave en konstruktionsplan for dette? Selvfølgelig mod betaling. Jeg så, at du @justusandersson er pensioneret arkitekt, er du interesseret i at hjælpe til?
Venlig hilsen
Andreas
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
For at kinna räkan til passende dimensioner kræves en målsat plantegning og en tilsvarende sektionsplan. Håndværkere har normalt ikke den kompetence, der kræves til en konstruktionsberegning, selvom de sikkert er dygtige til at gætte rigtigt. Selv har jeg ikke mulighed for at gøre andet end at give generelle råd på forummet. Det er godt, hvis den, der skal beregne det, kan se huset på stedet.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Bærende indvendige vægge i villa fra 1936?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Gendanne gammel åbning i bærende væg
Bygningsfysik -
Är denna vägg bärande mellan kök och vardagsrum?
Kök -
Bärande innerväggar,eller
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Denne væg er vel ikke bærende?
Byggematerialer & Byggeteknologi