Hej,

Er helt ny her og vil gerne diskutere et spørgsmål. Har et lille projekt, hvor jeg gerne vil flytte/fjerne et antal vægge og bygge en ny væg. Mit spørgsmål er, om de vægge, der ikke er vinkelrette på tagspærene, kan tænkes at være bærende i dette tilfælde? Der er betonbjælkelag mellem kælderen og plan 1.

Beklager mine dårlige tegninger, men det, der er markeret med rød farve, vil jeg rive ned, og den blå linje er en ny indervæg, som jeg tænkte at bygge med 45x70 cc 60 med osb + gips? Hvad tror I?

kallare-och-plan-1-forandringar.png

Original:
kallare-och-plan-1-orginal.png

Sektionsplan:
sektion.png

Mange tak for kommentarer!

De røde vægge er sandsynligvis ikke bærende. Deraf følger det ikke automatisk, at du kan fjerne dem uden problemer. Det afhænger af byggemetoden. Hvornår er huset bygget?

Den røde væg parallelt med trappen kan være vigtig for trappens bæreevne.

• Synes
13th Marine
  • Laddar…
Huset er bygget 1945.

Trappen ned i kælderen er helt fritstående/frithængende i betondækkets hul med to egne vange i træ. Så jeg havde håbet på, at det ville være muligt at åbne op der.

Væggene er bygget med spontede træplanker 45x145, men det er jo præcis alle vægge, der er bygget med. Det var ordentligt før :-)

Ja, det var som jeg mistænkte et plankehus. Dimensionen er nok nærmere 50x150, på den tid var en tomme en tomme! Typisk for plankehuse er, at alle vægge bærer lidt. For eksempel kan man have undladt at have en gulvbjælke med fuld højde over en indvendig væg. Så har du markeret en murdel, der tilslutter til murstocken. Det føles lidt tvivlsomt. Overordnet skal man være forsigtig omkring murstocke, da der forekommer afvekslinger, som ikke ses på tegningerne. Du må altså gå videre og forfine din undersøgelse, inden du kan være sikker på, at de ønskede nedrivninger kan gennemføres.

• Synes
max2000 og 1 anden
  • Laddar…
Tak for kommentarerne justusandersson!

Ja præcis, det er et plankehus. Sådan ser det ud ved gangen mod entrédøren. Der fremgår i loftet, hvordan væggen har været fastgjort i loftet.

Dvs. skillevæggen mellem gangen og det nuværende køkken, som jeg har åbnet op ca. 1,2 meter for at kunne have en større åbning der. Spørgsmålet nu er, om væggene rundt om det nuværende wc også kan fjernes.
img-10762.JPG

Det er næsten "følelse" der gælder: håndsavning af brædderne. Klemmer saven? Så bærer væggen.

Ifølge tegningen skal du have en hjertvæg, og det har du ikke, men den blå burde kunne erstatte de røde, med undtagelse af skorstenen som du sandsynligvis må beholde, jeg mistænker at bjælkelaget på plan 2 kan være ophængt på denne mur.

Hjertvæggen går vel vinkelret mod den blå væg, eller læser jeg tegningen forkert?

Jeg opfattede det som om den går i samme retning som den blå væg?

Edit: kiggede hvor trappen er, du har ret, og så skal ingen af de røde (undtagen muren) være noget problem overhovedet, men som påpeget kan de stadig være "lidt bærende", hvilket man som sagt bemærker, hvis man saver af med almindelig fukssvans.

Trappen er vel til kælderen og ikke til overetagen (som ikke eksisterer), så væggen mod trappen på etagen kan ikke have noget med vangstykkerne at gøre.

Hvis loftbjælkelaget ikke har noget gulv, er det måske lettere at undersøge forholdene derfra. Især hvordan det ser ud omkring skorstenen. Jeg er ingen tilhænger af metoden at save først og tjekke bagefter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.