Hej! Jeg har nøje gennemgået dette forum om bærende vægge og har ikke fundet mit svar, så nu blev jeg medlem og håber, at nogen kan hjælpe mig :D Væggen er ca. 2m lang. Det er åbent op til loftet, så man kan se bjælken i midten hele vejen.

Jeg er i gang med at købe et udvidet sommerhus og vil ændre lidt i planløsningen, men er usikker på, om nogen af væggene muligvis er bærende. Vedhæfter her tegning og teknisk beskrivelse Bygningstegning med markeret bjælke og notater om bærende vægge. Tekst på tegningen indikerer usikkerhed om væggens funktion. Sort-hvidt bygningsteknisk dokument med specifikationer for et hus, herunder materialer og konstruktion.

Højst sandsynligt, at den ikke er bærende.

Tak, som jeg troede:) De små vægstumper ved indgangen på kortsiden til køkkenet kan vel heller ikke have nogen bærende funktion?

Sandsynligvis ikke men læg nogle billeder op, hvis det bliver aktuelt, så kan du sikkert få bedre svar.

En stue med pejs og træloft, røde pile peger på to vægge markeret som potentielt bærende.
De to vægge vil jeg have væk:)

Væggene er sikkert ikke bærende, men der er sandsynligvis et bærende punkt for mønsbjælken i nærheden af skorstenen.

Mange tak for dine hurtige svar! Hav en god dag.

70 mm isolering i gulv og loft og 50 mm i væggene. Indervægge med hele 7 mm specialmasonite.

Før byggede man solidt :)

Virkelig! Man ville sikkert klare en vinter der med meget lidt energiforbrug:p

Hvad tænker I egentlig om tillægsisolering? Jeg overvejede at skifte 50mm ud med ny og derefter 95mm udenpå det og ny facadebeklædning, stående i stedet. Er det for lidt, eller vil man kunne klare sig nogle vintre med det? Ret mildt vejr hernede i Skåne. Dagene med minusgrader kan tælles på fingrene. Tænker mest for at undgå at forlænge tagskæg m.m.
Planen er jo at om et par år rive og bygge nyt større hus, så man vil jo ikke bruge alt for mange penge på renovering.
Sommeren hus er forresten udbygget siden den tegning, jeg har lagt op. Der er et nyt rum, hvor terrassen mod vest tidligere var, og også der, hvor bryggers terrassen var, er der nu en udbygning med rum. Har bare ikke fået fat i nogen tegning af det endnu.

145 er en ret ok isolering, mere end mange 60-70'er huse

larsbj sagde:
145 er en ganske ok isolering, mere end mange 60-70 tals huse
Enig!

Med tanke på sommerhusets størrelse så vil elregningerne blive overkommelige.
Måske du allerede har planlagt med en luft/luft-varmepumpe?

Huset/hytten er på 70 kvm med tilbygningerne. Der er allerede en luftvarmepumpe, el-elementer og en kamin, så man burde vel kunne holde det varmt med en 145 isolering?

• Synes
larsbj
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.