Jeg vil tage ned en væg, men efter at have fjernet tretexen og ser, at den består af tykt lodret træ, blev jeg usikker på, om den er bærende eller ej. Jeg har antaget, at det kun er ydervæggene, der er bærende.

Stugan er fra 40'erne i ét plan. Væggen går tværs husets længderetning og er en forlængelse af murstocken og den 60 cm murede væg.

Kan man også tage en række fra den murede væg for at få en større åbning?

• Plantegning af et hus fra 40'erne med gule markeringer og en rød cirklet zone ved mur, mulig bærende væg markeret.
Det kan ikke afgøres alene med dette grundlag. Huset har sandsynligvis en plankestel med massivt træ i alle vægge, bærende eller ej. De murede vægge, der stikker ud fra skorstenen, har haft en brandsikrende funktion m.a.p. brændeovnen i køkkenet, pejs og åben pejs i stuen. Suppler med sektionssnit/fotos fra loftet/eksteriørfotos.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Tak! Jeg mistænkte, at det var formålet med muren. På hverken loftet eller krybekælderen kan jeg se noget, der skulle indikere, at det skulle være en bærende væg her.

vender tilbage med billeder.

Vinden, det eneste billede jeg har på telefonen

• Loft med træbeklædning, synlige bjælker og rør på gulvet. Enkel lysstråle og spredt affald.
  • Synes
Villa vista
  • Laddar…
Væggen, der skal fjernes, til højre for komfuret.
Bjælkerne i loftet er kun dekorative.

• Stue med pejs, dekorative bjælker i loftet og en væg til højre, som skal fjernes.
Har gulvbrædderne på loftet samme retning hele vejen?

Der ligger ingen brædder længere inde, kun spåner.

OK. Hvilken retning har gulvbjælkerne over stuen?

Samme retning som væggen, jeg vil rive ned.

Væggen er ikke bærende

• Synes
Gustav_Saltarö
  • Laddar…
Så er det OK at rive væggen. Tagbjælkerne over dagligstuen har meget stor spændvidde, når de ligger i den retning, deraf min tøven. Men de har jo ingen last. Ingen tilfældighed, at der mangler gulvbrædder på denne del på loftet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.