Hej
Jeg har været medlem et stykke tid og læst meget på forummet, og nu er det tid til at søge råd til mit eget projekt.
Vi har for nylig erhvervet en skånelænge bygget ca. 1860 med murede stenvægge og pudset facade, derfor kan jeg ikke se, om der er noget bindingsværk. Men mest sandsynligt ikke. Vi skal installere en luft-til-luft-varmepumpe, og så blev det aktuelt at tænke lidt på fremtidig planløsning for at placere varmepumpen, så den ikke skaber problemer senere.
Vi kunne tænke os at åbne op og gøre stuen lidt større og ville høre, om I har erfaringer med byggeteknikken. Etageadskillelsen ligger på ca. cc 120 med bærende væg, der går gennem huset. I stuen ligger der en træbjælke (rød) på loftet, som bærer to bjælker, med støtte mod skorstenen og indervæggen. Vi kunne tænke os at fjerne den ydre del af denne indervæg.
Tror I, at denne vægdel (markeret med blå) kunne fjernes, eller har den en støttende funktion i betragtning af bjælken på loftet, der ligger med støtte mod indervæggen? Etageadskillelsen ligger med støtte på ydervæggene.
Vedlægger en skitse, håber den er forståelig.
Taknemmelig for ideer og erfaringer.
Med venlig hilsen
Mikael