4,660 læst ·
22 svar
5k læst
22 svar
Bærende væg? Pulttag
En spændende opdatering! Jeg er i gang med at lave nogle andre renoveringer, hvor overfladelaget på væggen nu er taget ned. Det, der sidder der i dag, ser ud til at være to 170 reglar og tre stykker 70 stolper.J justusandersson sagde:
Spændvidden er jo ret lang, 6300 mm, og jeg spekulerer på, om ikke en stålbjælke kunne være et alternativ for at reducere højden og måske slippe for stolpen i midten, når væggen endelig skal ned? Altså CC1100 på tagspærene, lavhældende tagpap, 6300 mm spændvidde.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis du vil have en stålbjælke i stedet for limtræ med dimensionen 90X315, så er HEA160 sammenlignelig. Dette gælder uafhængigt af spændvidde. Ulempen ved stål er prisen, vægten, behovet for brandsikringsisolering og at det er sværere at fastgøre (kan ikke sømme i det).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En HEB160 er stivere end en HEA 160, men en HEB140 er i underkant. Bemærk at jeg kun har svaret på spørgsmålet om, hvad man kan erstatte limträ 90x315 med. Jeg kan ikke helt huske, hvilken spændvidde vi regnede med tidligere.
6300 bliver nok den totale spændvidde. Men det er måske lidt for meget uden en stolpe?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Problemet for mig er, at jeg ikke har nogle noter fra den forrige udregning. Hvis mit svar dengang var en 6,3 m lang limtræsbjælke med dimensionen 90x315, så er mit svar nu, at det fungerer med en lige så lang HEA160. Dog vejer den senere 192 kg sammenlignet med limtræsbjælkens ca. 90 kg.
Jeg overvejer, om jeg skal kontakte en konstruktør. For hvis jeg har forstået det rigtigt, så er væggen sandsynligvis ikke bygget til at være bærende. Men hvis jeg skal have det bekræftet, bør jeg kontakte en konstruktør, så det er dokumenteret. Men da beregningen for snelaster er ændret, lader det til, at væggen er blevet bærende. Jeg antager, at det er væggens nuværende funktion, der beregnes.
Det virker til at koste en del, og blive betydeligt dyrere, hvis det viser sig at være tilfældet; også tidsmæssigt da en byggetilladelse skal oprettes. Nu klør det virkelig i fingrene "når man alligevel er i gang", noget der lader til at være en sygdom, man hurtigt rammes af som boligejer.
Er der nogen, der kan sende et tip om en konstruktør, man kan hyre til beregningen, i betragtning af at der har været lignende tråde med tips, men de slutter altid med direkte beskeder?
Det virker til at koste en del, og blive betydeligt dyrere, hvis det viser sig at være tilfældet; også tidsmæssigt da en byggetilladelse skal oprettes. Nu klør det virkelig i fingrene "når man alligevel er i gang", noget der lader til at være en sygdom, man hurtigt rammes af som boligejer.
Er der nogen, der kan sende et tip om en konstruktør, man kan hyre til beregningen, i betragtning af at der har været lignende tråde med tips, men de slutter altid med direkte beskeder?
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Kan man læse om væggen er bærende?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Bjælke til bærende væg?
Fråga om pulpettak, bärande väggar
Studenter -
Dimensionering og spørgsmål omkring bærende uisoleret væg, der holder et pulttag
pulpettak utan bärande innerväggar?
Tak & Vind