Vi er blevet stolte ejere af et hundrede år gammelt træhus, hvor der sandsynligvis aldrig er blevet udarbejdet originale tegninger. Størstedelen af overetagen var uudnyttet og koldstillet indtil 70'erne, da man nedsænkede et indvendigt loft og isolerede mod det kolde loftsrum. Alle plantegninger, jeg henviser til her, er altså efterkonstruktion fra 1971.

Vi ønsker at rive en del af indervæggen på overetagen, illustreret i blå:
Plantegning af overetage i et gammelt trähus med sovrum, trappeområde og ikke-indrettet loft. En væg markeret i blått nær murstocken.

Der er ingen tagspær, der hviler på den midterste sektion og den vandrette væg ovenover, det korsformede tag herover har bjælker, der afvikler lasten mod side-/ydervæggene. Derudover er der en solid aflastning over væggen nede til højre på billedet. Denne aflastning findes ikke på den anden side af huset, uden at forstå helt forestiller jeg mig, at den er kommet til på grund af skorstenen? Tagkonstruktionen med skorsten og aflastning ses på følgende billeder, den blå væg er til højre for skorstenen på billedet (skjult af isolering):

Gammelt loft med skråt tag, trækonstruktion og synlige bjælker. Muren til højre er delvist tildækket af isolering og bræddevægge i baggrunden. Loftkonstruktion med træbjælker og isolering i et gammelt trähus. Isoleringen er synlig, murstensdel kan ses i højre side.

Jeg har forsøgt at tegne ind det, jeg ser på plantegningen, med en spær for illustration:
Plan tegning af tagetage med blåmarkeret væg, foreslået til fjernelse. Viser værelser og trapper. Skravering angiver murværk, orange linje fremhæver strukturel bjælke.

Mon ikke denne væg kan fjernes? Vi ønsker at åbne op for planløsningen og installere en pilleovn forbundet til skorstenen, som skal stå der, hvor væggen er...

Tak så meget på forhånd for synspunkter!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.