Hej,
jeg har læst de fleste indlæg nu om at rive bærende vægge, og er blevet lidt klogere. Nu er jeg nysgerrig på, om I deler mine konklusioner, eller om jeg skal have en byggetekniker for at finde ud af, om væggen er bærende. Det, der gør mig mest usikker, er netop, at væggen er i beton; er det træ, kan man jo komme lidt nærmere sandheden afhængigt af, hvor grove bjælkerne er.
Huset er bygget i -55 og er et etplanshus med fuld kælder helt i beton, tykke betonblokke i ydervægge og bærende vægge i kælderplanet, som også er murede blokke. På indgangsplanet, dvs. planet over kælderen, er alle indervægge i letbeton og ca. 8-10 cm tykke. Ovenpå er der loft og tagstolene er w-formede, hvilket jeg har hørt plejer at betyde en selvbærende konstruktion, der hviler på ydervæggene. På de tegninger, jeg har fået fat i hos kommunen, er der ingen stiplede linjer for at markere bærende indervægge.
Den pågældende væg går i midten af ca. halvdelen af huset og langs med dette på indgangsplanet, dvs. tværs over tagstolene, hvilket kan indikere, at den er bærende. I den ene ende af væggen slutter huset, og i den anden ende sidder skorstenen. Men på den anden side af skorstenen er der en døråbning (letbeton) og derefter endnu en døråbning og en skabsvæg med skabe fra to sider, dvs. ingen beton på denne strækning, hvilket skulle tale for, at tagstolene kun hviler på ydervæggene.
Efter hvad jeg har læst her og lidt sund fornuft i betragtning af tagstolenes konstruktion og at væggen ikke går gennem hele huset, tror jeg ikke, at letbetonvæggen er bærende. Men kan en letbetonvæg nogensinde være bærende? Har letbeton den styrke ved 8-10 cm tykkelse? Tør jeg rive større dele af denne væg ned uden nogen bygningskyndig? Kan jeg nemt se, om tagstolene holdes oppe af denne væg? På undersiden af tagstolene sidder der almindeligt fer¬-spuns træ sømmet langs huset, og så er der vævspændte lofter. En bærende væg burde vel opføres på en sådan måde, at den ligger direkte mod tagstolene og ikke sådan, at man kan sømme træ først og derefter få væggen på plads?
Jeg er fristet til at rive væggen, men har brug for lidt input fra jer alle kyndige..
F
jeg har læst de fleste indlæg nu om at rive bærende vægge, og er blevet lidt klogere. Nu er jeg nysgerrig på, om I deler mine konklusioner, eller om jeg skal have en byggetekniker for at finde ud af, om væggen er bærende. Det, der gør mig mest usikker, er netop, at væggen er i beton; er det træ, kan man jo komme lidt nærmere sandheden afhængigt af, hvor grove bjælkerne er.
Huset er bygget i -55 og er et etplanshus med fuld kælder helt i beton, tykke betonblokke i ydervægge og bærende vægge i kælderplanet, som også er murede blokke. På indgangsplanet, dvs. planet over kælderen, er alle indervægge i letbeton og ca. 8-10 cm tykke. Ovenpå er der loft og tagstolene er w-formede, hvilket jeg har hørt plejer at betyde en selvbærende konstruktion, der hviler på ydervæggene. På de tegninger, jeg har fået fat i hos kommunen, er der ingen stiplede linjer for at markere bærende indervægge.
Den pågældende væg går i midten af ca. halvdelen af huset og langs med dette på indgangsplanet, dvs. tværs over tagstolene, hvilket kan indikere, at den er bærende. I den ene ende af væggen slutter huset, og i den anden ende sidder skorstenen. Men på den anden side af skorstenen er der en døråbning (letbeton) og derefter endnu en døråbning og en skabsvæg med skabe fra to sider, dvs. ingen beton på denne strækning, hvilket skulle tale for, at tagstolene kun hviler på ydervæggene.
Efter hvad jeg har læst her og lidt sund fornuft i betragtning af tagstolenes konstruktion og at væggen ikke går gennem hele huset, tror jeg ikke, at letbetonvæggen er bærende. Men kan en letbetonvæg nogensinde være bærende? Har letbeton den styrke ved 8-10 cm tykkelse? Tør jeg rive større dele af denne væg ned uden nogen bygningskyndig? Kan jeg nemt se, om tagstolene holdes oppe af denne væg? På undersiden af tagstolene sidder der almindeligt fer¬-spuns træ sømmet langs huset, og så er der vævspændte lofter. En bærende væg burde vel opføres på en sådan måde, at den ligger direkte mod tagstolene og ikke sådan, at man kan sømme træ først og derefter få væggen på plads?
Jeg er fristet til at rive væggen, men har brug for lidt input fra jer alle kyndige..
F
1 Visst kan letbetonvægge være bærende!freddeh sagde:Hej,
jeg har læst de fleste indlæg nu om at rive bærende vægge, og er vel blevet lidt klogere. Nu er jeg nysgerrig på om I deler mine konklusioner eller om jeg skal tage hjem en bygningskonstruktør for at finde ud af om væggen er bærende. Det som gør mig mest usikker er netop at væggen er i beton, er det træ kan man jo komme lidt nærmere sandheden afhængig af hvor grove reglerne er.
Huset er bygget -55 og er et etplanshus med fuld kælder helt i beton, tykke betonblokke i ydervægge og bærende vægge i kælderplanet som også er murede blokke. På entréplanet, dvs planet ovenfor kælderen, er alle indvendige vægge i letbeton og ca. 8-10 cm tykke. Ovenfor er der loft og spær, der er w-formede, hvilket jeg har for mig plejer at indebære en selvbærende konstruktion, der hviler på ydervæggene. På de tegninger jeg har fået fat i hos kommunen er der ingen stiplede linjer for at markere bærende indvendige vægge.
Væggen i spørgsmål går i midten af ca. halve huset og langs med dette på entréplanet, dvs tværs over spær, hvilket kan indikere at den er bærende. I den ene ende af væggen slutter huset og i den anden sidder skorstenen. Men på den anden side af skorstenen er der en døråbning (letbeton) og så er den resterende strækning en døråbning til og så en skabsvæg med skabe fra to sider, dvs ingen beton på denne strækning, hvilket ville tale for at spærene kun hviler på ydervæggene.
Efter hvad jeg har læst mig til her og lidt sund fornuft med tanke på spærenes konstruktion og at væggen ikke går gennem hele huset, så tror jeg ikke at letbetonvæggen er bærende. Men kan en letbetonvæg nogensinde være bærende? Har letbeton den styrke ved 8-10 cm tykkelse? Tør jeg fjerne størstedelen af denne væg uden nogen bygningskyndig? Kan jeg nemt se om spærene holdes oppe af denne væg? På undersiden af spærene sidder der almindeligt fasthøvlet træ sømmet langs med huset og så er der vævstrakte lofter. En bærende væg burde vel opføres på en sådan måde at den ligger direkte mod spærene og ikke så man kan sømme træ først og så få væggen derind?
Jeg er ivrig efter at rive væggen, men har brug for lidt inputs fra jer alle kyndige..
F
2 Normalt er de isf tykkere end 10 cm.
3 Synes du skal tage nogen der er bygningskyndig hen
har talt med en byggteknisk person. rent spontant troede han ikke, at den var bærende bl.a. fordi den kun gik gennem halvdelen af huset, og at murstocken stod i midten, dette er en indikation på, at den ikke er bærende, mente han. han skal dog komme forbi og tjekke ordentligt, fortsættelse følger...
Klik her for at svare