Vi overvejer at bygge køkkenet ud på "terrassen" uden for køkkenet. Taget går allerede ud over terrassen, så det eneste, der mangler, er vægge og gulv (ja, og loftsbeklædning så).
Det eksisterende hjørne af taget bæres af stålbjælker (ruteopdelte på tegningen).
Køkkenet og spisestuen går sammen, og der bliver en "pæl" imellem, som vi gerne vil fjerne, deraf spørgsmålet om, den kan tænkes at være bærende.
"Pælen" på tegningen viser en firkantet søjle, men i virkeligheden er den L-formet og består af (udefra og ind) teglfacade, beton 10 cm, 20 cm letbeton. Betonen i pælen er skønnet ca. 30x10 cm. Der er tilsyneladende ikke noget stål i pælen, da jeg kunne bore lige igennem.
Der er terrassedøre på begge sider, og oppe på loftet ser jeg ikke noget, der tyder på en bærende "anordning" andet end, at en tagstol ligger "omtrentligt" over pælen (men ligger jo også på væggen i spisestuen og stålbjælken, der bærer hjørnet af taget).
Hvad tror I, kan man fjerne den, eller skal den blive?
Forsøg at redegøre for helheden, så man begriber, hvordan huset er bygget i grove træk. Forklar også fra hvilket punkt fotos er taget.
Prøver mig med nye billeder så... Billedet på huset udefra viser tagkonstruktionen over "balkonen", som er den samme som på den anden side af huset over terrasseområdet (som vi da vil bygge ind).
Billede 1 og Billede 2 henviser til de originale billeder!
Plan og facade tegning. "terrassen" er øverst i venstre hjørne på plantegningen.
Der ligger en del stålbjælker på loftet på kryds og tværs (men jeg tror ikke, jeg har fundet alle), men jeg har tegnet de, jeg har fundet, så der ligger sikkert flere bjælker deroppe under glasulden...
Det her var temmelig tricky! Et om- og tilbygget sommerhus, som desuden har fået en ny tagform. De stiplede linjer antager jeg er den gamle hyttekontur. Man kan mene, at stolpen burde kunne fjernes, men nogle ting gør mig undrende. På sektionen ser man, at der er en bjælke i taget samme sted som stolpen. Hvor er den bjælke i planen? Er du helt sikker på, at stolpen indeholder beton? Er det ikke betonklinker? Hvis stolpen har en bærende funktion, gælder det tagkonstruktionen. Billeder af spær i nærheden af stolpen kunne forklare, hvordan det hænger sammen.
Hvis du kigger på sektionen (gennemskæringen) på den store riningen, ser du en bjælke (kan også være en døråbning) indtegnet i loftet. Det er den, jeg grubler over.
Du mener den "tappen" man ser, der stikker ned?
Den går i så fald formentlig over "stolpen", men der er intet indvendigt, der viser noget, som "kommer ned" under indertaget, uden den må i så fald ligge over den øvre kortvæg i spisestuen, gætter jeg...
Ja. Hvis den ikke er synlig i loftet i dag, er den blevet erstattet af noget andet, det er ikke noget, som arkitekten har medtaget på tegningen. Fotos fra loftet tror jeg er nødvendige for at finde ud af dette på afstand.
Ja. Om den ikke kan ses i loftet i dag, så er den blevet erstattet af noget andet, det er ikke noget, som arkitekten har spildt på tegningen. Fotos fra loftet tror jeg er nødvendige for at finde ud af dette på afstand.
Tak for hjælpen!
Jeg skal forsøge at komme op og se, om jeg kan tage nogle billeder i løbet af ugen!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.