Hej,

stillede det samme spørgsmål i en måske for formålet forkert tråd.
Har et elementhus, hvor vinduet er skiftet, og jeg oplever, at det er sunket i midten, desuden sidder vinduet meget fast spændt ind, og vinduesrammen bøjer indad.

Er stolpen i midten bærende eller rettere sagt var stolpen i midten af det indrammede område bærende?

Vedhæfter lidt billeder.
Byggetegning af hus med området omkring en søjle, markeret med en rød cirkel. Søjlen er muligvis bærende for større stabilitet. Et vindue med to rammer, omgivet af beskadiget tapet. En rød cirkel fremhæver midterstolpen. En orkidé ses i vindueskarmen. Hvid vinduesramme i elementhus med synlige træplader og isolering ovenfor, viser en potentiel bærende stolpe midt i rammen.
 
  • Bygningsplan med noterede mål og konstruktionselementer, inkluderer markering af mulig bærende stolpe i midten.
Ved første øjekast ser det unægtelig ud, som om man har fjernet en stolpe og belastet vinduesrammerne med tagbelastningen.
Men er det måske "bare" en underdimensioneret bjælke, der er blevet træt?
 
Jeg tror, at bjælken er de to "kasser" over vinduet. Altså, bjælken ala elementhus er en kassestruktur, dette er dog et gæt fra min side, da jeg ikke kan se, at der er plads til at lægge en bærende bjælke over kassen og under bjælkelaget på plan 2. Dette uden at vide noget med sikkerhed.

Der er en stolpe i tegningen (indringet), skal den tolkes som bærende?

Har læst her i forummet, at vinduer eller dele af vinduer (kan ske, at man mente stolpen i midten snarere end selve vinduet) kan være bærende i netop elementhuse. Det var efter denne læsning, at jeg undersøgte vinduet nærmere.
 
Senest redigeret:
L-E sagde:
Jeg tror at bjælken er de to "kasser" over vinduet.
Så kan det være, men en samling midt i en bjælke? Hvordan pokker tænkte den konstruktør?
 
Bob_the_builder
Hvis vi antager, at vinduet sidder i en langsidevæg (dvs hvor tagspærene ligger på et almindeligt sadeltag), så er alle vægstolper bærende. Man kan ikke fjerne en stolpe uden at veksle af med en bjælke.
 
vinduet sidder på en langsiden og taget er et sadeltag, elementhus bygget i 1970

hvad mener man med lång läpp?
 
Senest redigeret:
I mit hus havde jeg bærende karme. alle vinduer og vinduesdøre var 900 brede, præcis som alle andre vægmoduler. Der var ingen hel bjælke over disse. kun 900 mm lang lagt på hver lægte/karm. Det fungerer kun, så længe man ikke fjerner nogen af ​​disse stolper.

Ser ligesådan ud på dine billeder. Så tjek det og skift med en bjælke så hurtigt som muligt.
 
skal indkøbe en løfteanordning samt en søjle i morgen
 
Hvad er det for nogle kommentarer på de nye vinduer?
 
1.6 m2/vindue altså åbningen er 1.6 * 2 m
 
Om de gamle og nye vinduer var/er 10 x 16, så har der måske ikke været en stolpe mellem karmene?
 
findes et frisk savsnit desuden er det en stolpe markeret i tegningen så der fandtes definitivt en stolpe der
 
Bor også i Elementhus fra Mockfjärd Men kan alligevel ikke sikkert svare. Du har en god udgangsposition, da du har bedre tegninger af dit hus end vi har af vores. Jeg anbefaler dig at tage kontakt med manden bag denne virksomhed for rådgivning. http://www.czbygg.se/menysidor/Elementhusakuten---hjalp_851
Hjalp os meget, da vi havde spørgsmål om vores tag.
 
I vores hus er mange reglar sammenbygget med karmene, hvilket har medført, at vi ved vinduesudskiftning har måttet kappe en regel og sammenføje en ny. En rigtig dum konstruktion, men den holder sammen. I stuen har vi en række vinduer på 7 meter.

Hvis du skal sammenføje en regel i midten, må du vel skifte vindue?
 
Dine gamle vinduer var bærende. Man kan tydeligt se, hvordan de gamle karme/sidepaneler går forbi overstykket og bundstykket og erstatter en stående regel. Har udskiftet tusindvis af vinduer i sådanne huse, det ser præcis ligesådan ud som på dit billede.
Er der "kun" to vinduer i bredden, går det oftest godt at gøre som på billedet, men det gælder om at klodse ordentligt op, så det ikke synker. Helst bør man stive op først og derefter montere de nye vinduer og klodse op.
Er der flere vinduer på række, bør man enten montere de nye (mindre) vinduer karm i karm og dermed beholde de stående karmdele, alternativt rive og erstatte med en beregnet bjælke.
 
  • Synes
Aydin Hasarli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.