Vi har en bærende hvid stolpe i huset, hvor vi overvejer at bygge en lille skærmvæg i eg. I stedet for den grove hvide stolpe ville vi hellere have en stolpe i eg som udgangspunkt, når vi bygger skærmvæggen. Nogen der ved, om der findes bærende stolper i eg, og om det er lige så stabilt? Jeg gætter på, at vores hvide bærende stolpe i grunden er en stolpe i gran, som derefter har gipsplader og maling på.
Visst findes der stolper i eg.
Her er en
https://www.lundbergs.com/produkt/limtrastolpe-ek-2400x80x80/
Det er jo et limtræ, tænker du en der er i ét stykke må du nok lægge et par tusinde mere.
Er den bærende er det jo lidt besværligt med at stemme op og udskifte stolpen men sikkert gørbart hvis du føler dig sikker.
Alternativet er vel at rive væk hvad din eksisterende stolpe er klædt med og i stedet klæde den med eg. Går meget hurtigere, i princippet 0 risiko involveret og betydeligt billigere.
Så det er jo mere et æstetisk spørgsmål.
Her er en
https://www.lundbergs.com/produkt/limtrastolpe-ek-2400x80x80/
Det er jo et limtræ, tænker du en der er i ét stykke må du nok lægge et par tusinde mere.
Er den bærende er det jo lidt besværligt med at stemme op og udskifte stolpen men sikkert gørbart hvis du føler dig sikker.
Alternativet er vel at rive væk hvad din eksisterende stolpe er klædt med og i stedet klæde den med eg. Går meget hurtigere, i princippet 0 risiko involveret og betydeligt billigere.
Så det er jo mere et æstetisk spørgsmål.
Tak, jeg har set forskelligt limtræ i eg men er de lige så bærende? 🙈 Jeg har også tænkt på at klæde den eksisterende stolpe af og klæde den men så bliver den lidt for klodset. Men jeg er åben for flere forslag.S Svanteman sagde:Visst findes der stolper i eg.
Her er en
[link]
Det er jo et limtræ, tænker du en som er i ét stykke må du nok lægge på et par tusind måske.
Er den bærende er det jo lidt besvær med at stemme op og udskifte stolpen men sikkert gørbart hvis du føler dig sikker.
Alternativet er vel at rive bort hvad din eksisterende stolpe er klædt med og i stedet klæde den med eg. Går meget hurtigere, i princippet 0 risiko involveret og betydeligt billigere.
Så det er jo mere et estetik spørgsmål.
Bauhaus har en vægpanel med egetræsfinér.
240cm høj, 60cm bred, 1cm tyk.
Bør give næsten samme tykkelse på stolpen som gipspladen giver i dag.
https://www.bauhaus.se/vaggpanel-by-veno-ek-2400x600x10mm
240cm høj, 60cm bred, 1cm tyk.
Bør give næsten samme tykkelse på stolpen som gipspladen giver i dag.
https://www.bauhaus.se/vaggpanel-by-veno-ek-2400x600x10mm
Limtræ er det træ, der er mest holdbart. Man anvender limtræ i stedet for stål i mange store bygninger. Tagbjælkerne i mange idrætshaller er for eksempel lavet af limtræ.F Fredensjö sagde:
Limtræ er et byggemateriale, der består af flere trælammeller sammenføjet med en stærk lim. Sammenlignet med traditionelt massivt træ tilbyder limtræ høj styrke, stabilitet og formbestandighed samt er mindre tilbøjeligt til at revne, bøje og vride. Desuden har limtræ en god brandmodstandsevne og er miljøvenligt, da det kan fremstilles af mindre trædimensioner og genbrugt træ.
Jo, men man skal skelne mellem limtræ og limtræ. Bare fordi der findes konstruktionsklassificerede limtræsbjælker med fremragende holdbarhed, betyder det ikke, at en stavlimet bordplade har de samme egenskaber.pacman42 sagde:
Bærende dele skal man være lidt forsigtig med, når man ordner dem, så man ikke utilsigtet svækker konstruktionen.
Det samme gælder dimensioneringen. Det er ikke bare at vælge en smallere stolpe, fordi man synes, det er pænere.
Selvfølgelig, men jeg reagerede på, at Limtræ skulle være svagere. Vælger man det rette produkt, så er det meget stærkere.C cpalm sagde:Jo, men man må skille mellem limtræ og limtræ. Bare fordi der findes konstruktionsklassificerede limtræsbjælker med fremragende holdbarhed betyder det ikke, at en stavlimet bordplade har samme egenskaber.
Bærende dele skal man være lidt forsigtig med, når man roder med dem, så man ikke utilsigtet svækker konstruktionen.
Samme sag med dimensioneringen. Det er ikke bare at vælge en smallere stolpe, fordi man synes, det er pænere.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 indlæg
Stærkeste trækonstruktion er en massiv granstolpe. Spørg hvilken som helst maskiningeniør. Der er en grund til, at der stadig bruges rå granstolper som støtte ved støbning mod løst underlag, og hvorfor sejlbåde har gran i masten og store sejlskibe som Götheborg har gran i riggen. Klæd stolpen i tynde egeskiver som @MathiasS foreslog.
Senest redigeret:
Præcis, men hvor finder man konstruktionsvirke (limtræ eller ikke) i eg?pacman42 sagde:
Der er jo blevet linket til et produkt, men jeg tvivler på, at det er egnet til bærende konstruktioner.
Spontant er jeg også inde på, at TS gør bedst i at "klæde om" den eksisterende stolpe.
Jeg er enig. Min pointe var netop vedrørende limteknikken som sådan.C cpalm sagde:
Tak, det var lidt det, som var min overvejelse, om der fandtes en egstolpe med samme bærende egenskaber som gran ☺️ Men så må jeg simpelthen beklæde granstolpen med tyndere egeskiver.Johan Gunverth sagde:
Stærkeste trækonstruktion er en massiv granstolpe. Spørg hvilken maskiningeniør som helst. Der er en grund til, hvorfor der stadig bruges rå granstolper som støtte ved støbning mod løst underlag, og hvorfor sejlbåde har gran i masten, og store sejlskibe som Götheborg har gran i riggen.
Beklæd stolpen med tynde egeskiver som @MathiasS foreslog.
Klik her for at svare