I
Hej,

Vi er i færd med at forbedre ventilationen i huset og åbner dermed et par ventilationshuller i indervæggene i kælderen. Første huller gik godt, ved det andet hul stødte vi på armeringsjernene, som jeg var tæt på at kappe med det samme. Men jeg lykkedes med at holde mig selv tilbage og tage et skridt tilbage, da jeg indså, at det måske ikke er det bedste sted for et ventilationshul?

Hvid dør i kælder væg med ventilationshul i venstre øverste hjørne, tæt på loftet.
Et rundt ventilationshul i en kældervæg med synligt armeringsjern og groft beton indeni.
Dør i kælder med hul i væggen over, belysning fra loftslampe, viser ventilationsprojekt og potentiel risiko ved at skære i armeringsjern.
Et ventilationshul i en kældervæg med synlige armeringsjern. Hullets overflade er ujævn med beton og grus.

Der ligger altså 2 armeringsjern, en på hver side, og hvis man rokker lidt ved dem, føles den ene lidt løs, måske ikke så mærkeligt i betragtning af, hvor meget jeg har hakket op.

Men spørgsmålet her er, hvis man kapper armeringen, kan dette blive en risikokonstruktion, hvor overlæggeren over døren kan falde ned i hovedet på en? Måske er det sikrest at fylde hullerne med cement igen og sætte dem lidt længere væk (selvom det har andre ulemper)?

Et andet alternativ er at lade armeringen være, men hugge ud til den anden side med mejsel og undgå røret, det vil dog blive meget sværere at holde rent.

MVH

Armeringsjernene er en del af en beton konstruktion, der hjælper med at forhindre, at den revner. Men der er ikke noget "magisk" i sig selv ved dem - de bruges normalt ikke til at "spænde" konstruktionen op, ville jeg sige.

Så hvis væggen er ok at lave huller i i øvrigt (dvs ikke er bærende/bliver væsentligt beskadiget af det), så skulle det ikke være nogen større fare, hvis du også tager armeringen. At et jern er "løst" er dog ikke så godt, det kan jo føre til, at der kommer luft/fugt ind, som på sigt kan korrodere det... men for en indervæg har jeg svært ved at tro, at det går så hurtigt, i hvert fald.

I
Man kunne se, at armeringen er lidt rusten, men det var minimalt og kan have været sådan, da man lagde det ned. Skal genkende på det, men jeg fik opfattelsen af, at det sluttede en lille smule til højre for hullet, hvis man står inde i skuret.

Jeg har noteret tidligere, at overlæggeren er sprækket hele vejen på venstre side, hvor kablet går. Jeg valgte at sætte tec7 bare, fordi det ellers var sandsynligt, at det ville sprække igen.

Man kan også se, at det er sprækket lidt på højre side, og at man på et tidspunkt har forsøgt at reparere det. Men min opfattelse er, at det ikke er helt igennem der.

Så hvordan skal man tænke her? Save armeringen og sætte ventilen, eller bør man fylde det igen og save et nyt længere væk, selvom det er mere ugunstigt for ventilerningen?

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Armeringsjern er en del af en beton konstruktion som hjælper med at undgå sprækker. Men der er ikke noget "magisk" i sig selv med dem - de bruges normalt ikke til at "spænde" konstruktionen op, vil jeg sige.

Så hvis væggen er OK at lave huller i ellers (dvs. ikke er bærende/bliver skadet i væsentlig grad), så skal det ikke være nogen større fare, hvis du tager armeringen også. At et jern er "løst" er dog ikke så godt, måske, da kan der jo komme luft/fugt som på sigt kan korrodere det... men for en indvendig væg har jeg svært ved at tro, at det går så hurtigt i og for sig...
Armeringen er vel i første omgang til for at øge trækstyrken i en beton konstruktion. Beton tåler tryk - men ikke trækkræfter.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Ligger armeringsjernene i leca eller i mørtel.

Er det ikke bare en leca bjælke over døråbningen? De har ofte jern i sig på den måde.
Hvis der ikke er nogle specielle punktbelastninger over døren, burde det ikke være kritisk i så fald.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
I
Armeringen er inde i lecablokken, der er ingen mørtel inde i lecablokken. Udenpå lecablokkene har man lagt nogen cm med puds.

Lecablok vejer ikke så meget, men pudsen vejer selvfølgelig lidt, jeg tror dog ikke, vægten er særlig høj på overliggeren over døren. Men skulle den falde ned i hovedet på én, kan det blive et besværligt liv.

Selvom lecablokken skulle revne i kanten ved døren på højre side (set indefra), vil den hvile på 2 cirka 7-10 cm armeringsjern. Det er muligt, at der er 2 armeringsjern over hullet, jeg har savet i?

For at fjerne armeringsjernet i hullet tænkte jeg at bruge en bajonetsav med metalblad, det burde vel klare opgaven hurtigt og nemt, ikke? Ulempen er selvfølgelig, at jeg skal hakke lidt rundt for at nå armeringsjernet. Jeg skal fortsætte med at save hullet helt igennem, så armeringsjernet skal af så langt inde, at de ikke forstyrrer saven.

Væggen er tværgående mod huset, så jeg mistænker, at det ikke er en bærende væg, huset ovenpå har en trækonstruktion.

Det lyder på de fleste af jer som om, dette ikke er nogen fare?

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
I
Savede armeringen væk og fortsatte med at save hullet, stødte så på en yderligere armering i overkanten, den lod jeg være, plastrøret gik ind alligevel.

Så nu er alt på plads, må håbe det holder i længden også :)

Dette afdækkede dog lidt af armeringsjernene, er det et stort problem?

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Du har lige skåret armeringen i en bjælke, der bærer bjælkelaget over døren. Håber du ikke har nogen større belastninger der, som skaber problemer for dig.

I
Matti_75 Matti_75 sagde:
Du har lige skåret armeringen i en bjælke, som bærer etageadskillelsen over døren. Håber, du ikke har nogle større laster der, der skaber problemer for dig.
Kan ikke forestille mig, at det har nogen betydning for konstruktionen ovenfor. Det der muligvis kan være problemet er, hvis overliggeren over døren falder ned, men det virker usandsynligt, som mange andre her også har sagt. Der er trods alt omkring 10 cm armeringsjern tilbage på højre side af overliggeren (set indefra).

På entréplan findes der et badeværelse/toilet her, men der er ingen væg eller lignende, der står lige der. Væggen til venstre på billedet, som viser indefra rummet (eller til højre på billedet udefra), er dog bærende, den væg går helt op til taget på entréplan.

Men jeg har 1 hul mere at lave i kælderen i en anden væg, som jeg ved er bærende, og desværre er det sandsynligt, at jeg støder på armeringsjern også der, men hvis jeg placerer hullet tættere på et hjørne, burde det være roligt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.