Billede af et udsnit af en trækonstruktion, viser en ny træplanke indsat mellem eksisterende bjælker, sandsynligvis som en del af renovering af et vindue. Nyt monteret vindue i et elementhus; karm og isolering ses omkring vinduet. En sort gardinrulle til venstre og vægmaterialer eksponeret. Facade af et hus fra 1970 med nye vinduer og påbegyndt udvendig isolering. Materialer og værktøj ligger på en bænk foran huset. Nærbillede af et nyligt installeret vindue, hvor isolering og finish mangler rundt karmene, viser indvendig konstruktion med synlige bjælker og beslag. Hej. Jeg bor i et hus bygget i 1970. Et såkaldt elementhus, ved ikke hvilken hustype.

Jeg har lige skiftet vinduer og undrer mig over, om jeg har dummet mig? De gamle karme udgjorde en del af reglen, som går fra spær til sål. De sad fast mod reglen i top og bund.

Da vinduerne var åbnelige, tænkte jeg, at de ikke kunne bære nogen last, men efter at have tænkt efter og googlet lidt indser jeg, at karmen normalt var/er bærende i sådanne huse.
Jeg ved, at der sidder en liggende regel (tror 2”4) oppe under hammerspæret, men begynder at tvivle på, om det er nok. Tilläggsisolering og panel er allerede gjort udefra. Er der behov for nogle tiltag? Kan man indsætte en planke indefra, hvis jeg fjerner lidt tretex og saver 45 mm ud af de stående regler? Som jeg har gjort ifølge det sidste billede (dog udefra).

• Synes
Björn 1980
  • Laddar…
Det skal tilføjes, at jeg ikke oplevede det som om, at saven nappede noget nævneværdigt ved nedskæring af karme.

j.erkers
Har samme på vores hus fra -62. Da vi skiftede vinduer, lod vi de nye karme være bærende præcis som de gamle var. Har fungeret godt i ca. 20 år.

Satte du i vinduerne dumt så? Uden drevmån?

S
M-gnus M-gnus sagde:
Det skal tilføjes, at jeg ikke oplevede, at saven nappede nævneværdigt, når jeg savede ned karmene
At saven napper er forkert. Det ville næsten kun ske, hvis du har en enorm snelast eller lignende, der belaster specifikt den del. @justusandersson kan sikkert forklare bedre

j.erkers
M-gnus M-gnus sagde:
Satte du i vinduerne stumt da? Uden drevmån?
Ja.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.