884 læst ·
17 svar
884 læst
17 svar
Bærende kælder-indervæg i dårlig stand
Hej! Jeg er i gang med renovering af kælder og har nu revet de udreglede vægge ned.
Huset er fra 1934, væggene blev reglet ud i 70'erne.
Hvorfor ser den bærende væg sådan ud, det kan vel aldrig være bygget så sjusket og ujævnt?
Nogle større stykker sidder endda lidt løst/kan vippes lidt på. Nogle hulrum i muren går ind over 20 cm fra kortsiden.
Kan dette være en strukturel fare, der skal afhjælpes, eller er det kun æstetisk?
Hvis det kun er æstetisk, hvordan reparerer jeg kortsiden, der har så voldsomme huller? (langsiderne skal pudses og males med silikatmaling)?
Tak på forhånd!
Huset er fra 1934, væggene blev reglet ud i 70'erne.
Hvorfor ser den bærende væg sådan ud, det kan vel aldrig være bygget så sjusket og ujævnt?
Nogle større stykker sidder endda lidt løst/kan vippes lidt på. Nogle hulrum i muren går ind over 20 cm fra kortsiden.
Kan dette være en strukturel fare, der skal afhjælpes, eller er det kun æstetisk?
Hvis det kun er æstetisk, hvordan reparerer jeg kortsiden, der har så voldsomme huller? (langsiderne skal pudses og males med silikatmaling)?
Tak på forhånd!
Det er jo nogen, der har lavet en åbning i den væg.
Det, man bør overveje, er om bjælkelaget ovenover stadig har støtte. Når jeg har gjort dette et par gange herhjemme, har jeg sat en u-bjælke som støtte opad og derefter fortsat og støbt nye "ender" på væggen, så det bliver lige og pæne hjørner. Disse støbninger fungerer så også som stolper for u-bjælken, der overfører vertikale kræfter ned i fundamentet.
Det, man bør overveje, er om bjælkelaget ovenover stadig har støtte. Når jeg har gjort dette et par gange herhjemme, har jeg sat en u-bjælke som støtte opad og derefter fortsat og støbt nye "ender" på væggen, så det bliver lige og pæne hjørner. Disse støbninger fungerer så også som stolper for u-bjælken, der overfører vertikale kræfter ned i fundamentet.
Sandsynligvis er det jo kun i åbningen, at det ser sådan ud, nogen har åbnet med mere vold end finesse.
Er du bekymret, kan du jo pille lidt af opreglingen af og inspicere væggen midt på.
Enig i at jeg ville dobbeltchecke/erstatte bjælke over åbning.
Er du bekymret, kan du jo pille lidt af opreglingen af og inspicere væggen midt på.
Enig i at jeg ville dobbeltchecke/erstatte bjælke over åbning.
Tak for svar, det ser jo unægtelig sådan ud ja. Men ifølge al tilgængelig info skal kælderen være helt original i planløsningen. Overetagen er udvidet et par gange, med krybekælder under, men kælderen er, så vidt jeg ved, uberørt.MathiasS sagde:
Det er jo nogen, der har lavet en åbning i den væg.
Det man bør overveje er, om bjælkelaget ovenfor stadig har støtte. Når jeg har gjort dette et par gange herhjemme, har jeg lagt en u-bjælke som støtte opad og derefter fortsat og støbt nye "ender" på væggen, så det bliver lige og pæne hjørner. Disse støbninger fungerer så også som stolper for u-bjælken, der overfører vertikale kræfter ned i fundamentet.
Der er ingen bjælke eller lignende i åbningen i hvert fald...
Følgende billede er taget med mobilen ved åbningen, og ca. 1,5 m fremad kan man med det blotte øje se, at det er ujævnt ifølge det tegnede streg.
Næste billede er på samme sted på overetagen, der er en tydelig svagning i gulvet.
Er huset ved at falde sammen?
Tak for svar. Ja det er kun i åbningen, langsidernes udreglede vægge er delvist revet, og der er det mere jævnt og pudset. Kan dette have været ydervæg tidligere, og at man simpelthen har gravet kælderen større ud?G g.kraft sagde:
Ja det ser jo næsten sådan ud. Hvis du kigger på billederne ovenfor, stemmer ujævnhederne i loftet i nærheden af åbningen godt overens med en sænkning i gulvet på første sal, under kommoden...C cpalm sagde:
Det er nok ikke akut, da det har været sådan siden slutningen af 70'erne, men man vil jo gerne udbedre det...
Teorien her er altså, at dette tidligere har været ydervæg, og at man har åbnet op og gravet ud for at gøre kælderen større, men ikke har understøttet med en bjælke eller lignende?
Ved ikke om jeg ville gå så langt som at kalde det en teori, men det kunne være en forklaring på, at væggen er så ujævn. 🙂M MARTINOV sagde:
Hvis det skulle være sådan, at man bare har åbnet op eksisterende ydervæg uden at afstive belastningerne (som det ser ud til, det er næppe en tilfældighed, at gulvet på overetagen har en svaghed meget tæt på det område), hvem kontakter jeg så for at få det udbedret? Tømrer? Murer?C cpalm sagde:
Man må vel også "presse" bjælkelaget tilbage, som har sat sig, inden montering af bjælke? Svagheden på overetagen er omkring 12 mm.
Det lyder rimeligt. Jeg ville starte med at tage en mere med fra ingeniørsiden. Man kan have brug for at kigge lidt på konstruktionen for at bekræfte problemet og vælge den rigtige løsning, dimensionere eventuel afveksling og om der er noget andet, der også bør udbedres.
Bjælkelaget ovenover kælderen, hvordan er det bygget? Svært at se på dit billede. Er det et træbjælkelag er det jo bare at løfte, men har man badeværelse ovenover med tætningslag, kakelplader osv., så må man naturligvis tænke sig godt om - det kan jo blive meget forkert.
I dette indlæg findes der i hvert fald et billede af, hvordan jeg har gjort dette. Har gjort det to steder i huset med denne metode og yderligere et par steder med træstolper og træbjælke. Hvor det har været nødvendigt at løfte (det er der allerede været et hul, der ikke er blevet afvekslet rigtigt), har jeg brugt en kraftig garagedonkraft eller stolper og lange løftestænger. Bemærk dog, at jeg ikke har haft noget følsomt ovenover, kun mere træ - så jeg har kunnet løfte uden at risikere problemer.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-lang-tid-tar-ett-kaellarprojekt-bilder.28628/post-4029649
I dette indlæg findes der i hvert fald et billede af, hvordan jeg har gjort dette. Har gjort det to steder i huset med denne metode og yderligere et par steder med træstolper og træbjælke. Hvor det har været nødvendigt at løfte (det er der allerede været et hul, der ikke er blevet afvekslet rigtigt), har jeg brugt en kraftig garagedonkraft eller stolper og lange løftestænger. Bemærk dog, at jeg ikke har haft noget følsomt ovenover, kun mere træ - så jeg har kunnet løfte uden at risikere problemer.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-lang-tid-tar-ett-kaellarprojekt-bilder.28628/post-4029649