Hej!

Har læst jeg ved ikke hvor mange tråde her om bærende indre vægge men bliver alligevel ikke helt sikker på hvordan det ser ud, og det ser ud til at være stor ekspertise her på forummet.

Har tænkt mig at fjerne en væg på førstesalen i et souterrainhus. Tagspærene er af gitermodellen (W), og hvis jeg regner på dem i henhold til tommelfingerregler passer dimension og spændvidde til, at huset burde være selvbærende. Væggen er også bygget med 45x45 reglar og enkeltgips, så meget spinkel. Indtil videre tyder alt på, at væggen slet ikke er bærende.

Men... Prøvede at skære reglarne, det gik godt, men efter nogle minutter til en time sidder nu reglarne fast med tryk ovenfra. Dog har man bygget en kasse i loftet til ventilationen, som er sammenbygget med de reglar, jeg har skåret, så det kunne være den, der "hænger ned" lidt.

Spørgsmålet er nu, om man med sikkerhed kan sige, at væggen ikke er bærende i betragtning af tagkonstruktionen og de spinkle dimensioner på væggen? Dertil går væggen parallelt med tagryggen og er bygget før loftet, men er som sagt en del af en kassekonstruktion i loftet. Eller er der opstået sætninger i huset, som er bygget i 1982, så væggen nu er blevet bærende/støttende? På tegningen jeg har er alle vægge på førstesalen smalt tegnede, mens betonvæggene på stueetagen er tykkere.

Tak på forhånd!

Mvh /Johan

Vedhæfter tegningerne. Er et dobbelthus, vores del er den øvre på billederne. Det er væggen mellem køkken/alrum og stue, det drejer sig om.

• Plantegning af et dobbelthus med markeret væg mellem køkken/allrum og stue. Øverste del af bygningen er vist i plan A4.
  • Planløsning af et parhus, viser overetagen med to boliger; fokuserer på væggen mellem køkken/alrum og stue i den øverste enhed.
Spær er sikkert beregnet til at være fritbærende fra begyndelsen. Hvis dimensionerne på disse stemmer overens med Træguidens
https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-12-27/?previousState=100000
for samme spændvidde, taghældning og snezone behøver du ikke være særligt bekymret. Tilbage står at forklare, hvorfor de alligevel synker ned? Sådanne spær er ikke lavet til opbevaring på loftet. Ændringer i tagkonstruktionen (ekstra isolering osv.) kan også påvirke.

J justusandersson sagde:
Spær er sikkert beregnet til at være fribærende fra starten. Hvis deres dimensioner passer med Træguidens
[link]
for samme spændvidde, taghældning og snezone, behøver du ikke være særligt bekymret. Tilbage står at forklare, hvorfor de alligevel synker ned? Sådanne spær er ikke lavet til opbevaring på loftet. Ændringer i tagkonstruktionen (tillægsisolering etc.) kan også påvirke.
Tak for svaret! Alt er originalt på loftet, ingen opbevaring.

Men det løste sig lige, havde en kyndig person her, som sagde, at de aldrig kunne være bærende og fjernede dem... :) Årsagen til, at de faldt ned en smule, var, at ventilationskassen nu ikke har nogen støtte nedefra, men "hænger" i bjælken ovenfra. Efter at reglarne blev fastklemt, faldt de ikke mere, da man fjernede dem. Så nu er væggen væk, og vi skal begynde at bygge om køkkenet.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.