Vi vil rive en væg, der måske er bærende, og kunne bruge lidt råd.
Væggen står på tværs af spær og er ca. 3-3,5m med døråbninger på hver side.
Reglerne i væggen er 2"x3" c/c 60 med 13mm gips, så det føles lidt spinkelt for at være bærende?

På den farvelagte tegning har jeg tegnet rødt for den åbning, vi ønsker, ca. 5,5m.
Blåt er de døråbninger, der findes i dag, en 80cm samt en 140cm.
Vi kan også overveje en mindre åbning på ca. 4,9m ved at bygge den døråbning, der i dag er 140cm, halvt op.

Er væggen bærende eller ej? Den føles mere som "støttende".
Næste skridt er at kontakte en konstruktør, men jeg vil gerne have lidt input, inden jeg går derhen.
 
  • Bygningstegning med rumopdeling, mål og døråbninger i rød, med ønsket åbning markeret. Viser nuværende og foreslåede vægplaceringer.
  • Plantegning med markerede områder. Rød streg viser en ønsket åbning på 5,5m. Blå streger viser nuværende døråbninger: en på 80 cm, en på 140 cm.
  • Bygningstegning viser en tværsnit af et hus med markeret bærende væg i rødt, ønskede åbninger og eksisterende døråbninger i blåt.
  • Bygningsplan med markerede vægge og åbninger, der viser bjælkeplaceringer og eksisterende døråbninger; rød markeret ønsket åbning, blå nuværende døråbninger.
Hvis jeg skal gætte, så er den bærende, ja.
Den type tagspær (rammeværks-) skal altid have et oplag cirka på midten, enten i form af en hjertevæg eller bjælke.
Har svært ved at læse tegningerne, men der står en del om 8" bjælker.

Og hjertevæggen i vores hus har 3" stående regler også.
 
  • Synes
KermitW
  • Laddar…
KnockonWood gætter rigtigt. Væggen er garanteret bærende! Bjælkelaget ovenfor består af 21/2 "x 8" bjælker, hvilket svarer til 45x228 med hensyn til modstand mod nedbøjning. Belastningen på bjælkelaget består, ud over egenvægt, af en nyttig last på 2 kN/kvm mellem spærstolperne (hvis brugen er bolig), 0,5 kN/kvm på skunkene (hvis de bruges som opbevaring) samt to punktlaster fra taget via stolperne. Den totale spændvidde er knap 7,8 meter. Grænsen for spændvidde ligger mellem 4 og 5 meter.

2"x3" stolper kan forekomme spinkle, men klarer ret store vertikale laster, hvis de er afstivet sidelæns med kortling.

Hvis du vil have en bjælke, der klarer 5,5 meters spændvidde, som erstatning for væggen og de afvekslinger, der skal være over døråbningerne, bliver den meget kraftig. Det bedste er, hvis du kan finde en plads til en søjle et sted på midten.
 
  • Synes
KnockOnWood og 2 andre
  • Laddar…
Ok, tak! Jeg lavede en beregning hos en forhandler af limtræsbjælker, og den blev meget kraftig. Jeg gætter på, at det i sådanne tilfælde bliver en stålbjælke, eller at vi forsøger at reducere åbningen til 4,9 meter. Eller så finde en placering til en søjle.
 
Stålbjælke er sjældent løsningen på problemet, når der er et bjælkelag ovenover, og man skal tage hensyn til nedbøjningen. Stål er sejt men svajende, sagt på en enkel måde. Det absolut bedste er at finde plads til en søjle.
 
Ok :) så bliver det at tale med sambon, men hun er nok mere fortryllet af pelare end jeg er.
 
J justusandersson sagde:
Stålbjælke er sjældent løsningen på problemet, når der er bjælkeloft ovenover, og man skal tage hensyn til nedbøjningen. Stål er sejt, men svajende, enkelt udtrykt. Den absolut bedste løsning er at finde plads til en søjle.
I vores hus, bygget i 2010, har vi en 200 mm HEA stålbjælke over åbningen mellem spisestue og stue. Det er præcis 5 meter, hvor der ikke er nogen skillevæg. Og der er spærernes underrammer skåret og ligger understøttet på bjælkens nedre flange. Bjælken er altså helt indbygget i det 300 mm tykke bjælkelag, og den er understøttet på to 95x95 mm træstolper, en i hver ende. Overetagen er meget stabil, men bruges i og for sig mest som opbevaring.
 
Jeg skrev aldrig, at stål er uegnet i hussammenhæng. Der er mange situationer, hvor det er den eneste løsning. Hvad jeg ville fremhæve var for det første, at det mange gange ikke fører til en nævneværdig besparelse i højde, når man har dimensioneret for nedbøjning og svigt og tilføjet plads til brandisolering, og for det andet kan være besværligt at fastgøre på en enkel måde. Når man som TS er i begyndelsen af en proces, synes jeg, man skal starte i en anden ende.
 
  • Synes
bossespecial
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.