Hej,

Vi bor i et etplans atriumhus bygget i 1974 i en forstad til Stockholm. Huset er af funktionalistisk type (skotøjsæske) med fladt skrånende tag.
Vi har revet alle indvendige lofter ned for at udskifte dem, så alle spær er synlige. Vi har en indvendig væg, vi gerne vil fjerne for at få et åbent rum, men vi er lidt usikre på, om den kan være bærende. Alle nybegyndere, vi spørger, giver helt forskellige svar. Alt fra, at den ikke er bærende, til at den er "lidt" bærende eller bærende. Den føles ret skrøbelig, så jeg tror selv, at det ikke burde være et problem at fjerne den, men jeg vil være sikker. Jeg har talt med kommunen, og de kan heller ikke give noget svar uden at jeg indleverer en byggetilladelsesansøgning, hvilket sandsynligvis tager tid.

Mit spørgsmål er, der må findes fagfolk, der kan komme her og kigge og give et konkret svar?
Hvordan får jeg fat i nogen, hvad skal jeg søge efter? Byggeteknikere? Bygningsingeniører?

Taknemmelig for tips, gerne konkrete med navne på konsulenter/virksomheder.

apotekarnes
Har du nogen tegning af huset, hvor man kan se retningen på tagspær samt placeringen af indervæggen. Hvis indervæggen ligger tværs over tagspærene, kan den være bærende, men behøver ikke at være det. Det handler om spændvidden på tagspærene samt dimensioneringen af dem. Jo bedre du kan beskrive dit hus, desto mere hjælp kan du få her på forummet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.