Hej! For at spare plads og gøre børneværelset lidt sjovere tænkte jeg at bygge en køjeseng inde i et gammelt skab. Det skal males i et Lilla Anna og lange Farbror tema, med spøgelset laban også.
Spørgsmålet er dog, om væggen er bærende eller ej, eller om det bare er at rive den lille væg ned! Jeg vedhæfter billeder, se de røde markeringer.
Har et andet spørgsmål også, tror I, at man kan fjerne dørkarmen fra entréen ud til hallen? Har ikke nogen dør der længere og vil gerne fjerne det, der "stikker ud"
Hvad angår væggen, er den sandsynligvis bærende, da rummets gulvreglar må ligge på denne væg, inden trappen kommer. Bør kunne løses relativt enkelt alligevel med en mindre bjælke, da det er få gulvreglar det handler om.
Okay Havde håbet, det ville være lidt lettere. Hvordan pokker bærer vi os ad nu da? Hvordan "balker" man konstruktionen op?
Det er ingen større vanskeligheder. Klarer du at bygge en køjeseng, klarer du dette. Det handler om måske 2 meter, du har brug for en balk? En konstruktør kunne selvfølgelig regne på det, men det nemmeste er nok at overdimensionere lidt. En 45x220 er garanteret nok. Du skal dog fastgøre den ordentligt til ydervæg og indervæg ved siden af trappen. En enkel løsning mod ydervæggen er en søjle, der skrues mod ydervæggen på indersiden. Du skal også låne/leje et par støtter.
Forsøgte at tegne lidt om, hvordan gulvstrøerne sandsynligvis ligger. Fjerner du væggen, vil nogle af dem altså falde ned over dig, eller i det mindste sætte sig betydeligt (kan holdes nogenlunde oppe af plankegulv og undergulv). For at rive ned, understøt ved den blå cirkel, man lægger en kraftig regel på gulvet, placerer en stempel (google det hvis du ikke ved, hvad det er) og en kraftig regel mod loftet. Dette skaber en midlertidig væg, der tager lasten. Det samme bør nok gøres inde i garderoben, hvis de korte gulvstrøer eksisterer (ved man ikke, men dette sted fristede nok bygningsarbejderne til at komme af med lidt rester lige her, og derved spare længde på de lange strøer). Nu kan du rive dør og væg ned. Erstat den med en kraftig bjælke, der får tilstrækkelig støtte til højre og venstre for indgangen. Lettets med søjler (sammenføjede regler går fint), for at spare plads kan man forsøge at felle ind i ydervæggen og væggen til højre. Bjælken skal give samme støtte som væggen gjorde før. Når du er færdig, river du stempel forsigtigt, hold hele tiden øje med om noget bevæger sig bekymrende... Nogle gange skjuler man bjælken med en bue, hvis man nu synes det er pænt...
Tilføjelse: sørg for at eventuelle søjler får tilstrækkelig støtte i bunden. Det er ikke nok at placere disse på overgulvet, men gå ned i bjælkelaget og find næste væg/bjælke nedenunder. Alternativt må man bygge en bjælke også i bjælkelaget, som tager belastningerne.
Det næste spørgsmål er naturligvis, om det er det hele værd.
Efter Niklas Jonssons beskrivelse lyder det temmelig omstændeligt.
Hvor stor er garderoben? Jeg vil gætte på 1,2 - 1,3 meter.
Hvor store er børnene?
Jo, jeg ved, at de vokser. Og pludselig passer de ikke længere i garderoben.
Hvorfor ikke bare bruge garderoben til børnenes tøj og ting?
(hvor skal tøjet ellers være?).
Og bygge en køjeseng i værelset i stedet.
Niclas, tak for svaret og den detaljerede beskrivelse! Skal læse og lære mere om dette føler jeg!
KnockOnWood, tanken har slået mig. Om og om igen. Jeg antager, at jeg ikke helt har besluttet mig. Tøjet er intet problem, man kan jo købe fritstående garderobe... I begyndelsen tænkte jeg på at gøre det let for mig og købe en ikea-køjeseng og derefter forvandle den til et "hus" i laban-stil. Men det ville tage så meget legeplads... Vi har jo ikke det største hus præcis...