Hej.
Ser mange tråde om emnet, men hvert objekt er jo unikt i sig selv.
Har lige købt en villa, og så snart der gives adgang, skal den renoveres.
(Beklager de roede skitser)
Spørgsmålet er, hvad I tror om at rive den markerede væg ned mellem spisestue og køkken. Ifølge blå markering.
Tanken er at bygge en køkkenø.
Spærstolene går tværs over den blå linje, og modellen er ifølge vedhæftet billede, selvbærende?
Selvfølgelig skal en konstruktør konsulteres, inden den store sav kommer frem, men interessant at høre jeres meninger.
Ser mange tråde om emnet, men hvert objekt er jo unikt i sig selv.
Har lige købt en villa, og så snart der gives adgang, skal den renoveres.
(Beklager de roede skitser)
Spørgsmålet er, hvad I tror om at rive den markerede væg ned mellem spisestue og køkken. Ifølge blå markering.
Tanken er at bygge en køkkenø.
Spærstolene går tværs over den blå linje, og modellen er ifølge vedhæftet billede, selvbærende?
Selvfølgelig skal en konstruktør konsulteres, inden den store sav kommer frem, men interessant at høre jeres meninger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hej og velkommen til Byggahus forum!
Fackverkstakstolar af den type er normalt fritbærende mellem ydervæggene, så det bør være muligt at rive den pågældende væg. Jeg vil gerne vide nogle ting.
1) Hvor i landet ligger huset?
2) Hvornår er det bygget?
3) Ligger spær parallelt med den blå linje eller vinkelret mod den?
Det kan være farligt at basere beslutninger på ejendomsmæglertegninger, som er upålidelige, når det gælder skala og vægtykkelser mm.
Fackverkstakstolar af den type er normalt fritbærende mellem ydervæggene, så det bør være muligt at rive den pågældende væg. Jeg vil gerne vide nogle ting.
3) Ligger spær parallelt med den blå linje eller vinkelret mod den?
Det kan være farligt at basere beslutninger på ejendomsmæglertegninger, som er upålidelige, når det gælder skala og vægtykkelser mm.
Hej! Tak så meget.J justusandersson sagde:Hej och velkommen til Byggahus forum!
Fackverkstagstoler af den type er normalt fritbærende mellem ydervæggene, så det bør være muligt at rive den aktuelle væg. Jeg vil gerne vide nogle ting.
3) Ligger tagstolene parallelt med den blå linje eller vinkelret mod den?
Det kan være farligt at basere beslutninger på mæglertegninger, som er upålidelige, når det kommer til målestok og vægtykkelser m.m.
1) Vestkysten
2) 1962
3) Tagstolene ligger ikke parallelt men vinkelret på det blå streg.
Absolut! Jeg får samtlige byggehåndteringer, når vi får adgang til huset, og det skal selvfølgelig undersøges mere nøje, inden noget som helst arbejde påbegyndes. Men det er sjovt at høre, hvad andre tror og tænker.
/ Martin
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Som jeg skrev i forrige indlæg, burde det være muligt at fjerne væggen. Den har sikkert ikke været tænkt som bærende fra begyndelsen. Hvis det stadig gælder, bør du vente med at vurdere, indtil du har overtaget. Udover tegninger kan du desuden gå op på loftet og måle dimensionerne. På billedet ser dimensionerne ud til at være ret solide, men det kan være en synsbedrag. I 1962 regnede man med betydeligt lavere snelaster end man gør i dag.
Tak for input! Ja, det skal jeg gøre. Det er faktisk store dimensioner på spær osv., jeg blev overrasket, da jeg var oppe på loftet.J justusandersson sagde:Som jeg skrev i forrige indlæg, burde det være muligt at fjerne væggen. Den har sikkert ikke været tænkt som bærende fra starten. Hvis det stadig er tilfældet, bør du vente med at vurdere, indtil du har overtaget. Ud over tegninger kan du desuden gå op på loftet og måle dimensionerne. På billedet ser dimensionerne ganske store ud, men det kan være en synsbedrag. I 1962 regnede man med væsentligt lavere snelaster end i dag.
Klik her for at svare