Hej. (Håber dette er den rigtige del af forummet, hvis ikke, flyt det til det rette)
Jeg er ved at renovere lidt i kælderen efter en totalstop i afløbet og en masse spildevand med materiale løb ud over vægge og gulv. Det lugtede ikke ligefrem af jordbærtærte.
Jeg har nu revet alle vægge/gulve ned og vil nu fjerne en "søjle", som er en rest af en væg, og jeg er lidt bekymret for, om den kan være bærende.
Ifølge tegningen skal kun hovedvæggen være bærende, som går tværs gennem hele huset fra kælder til loft.
Ifølge naboen burde det teoretisk ikke være noget problem at rive "søjlen" ned, da loftet i kælderen skal være bærende.
Han forklarede det sådan, at loftet er opbygget på følgende måde. Først ligger der to brædder, så er der et bræt, der står op på højkant, så to liggende, et stående osv...
Men da den "søjle" er opmuret med lecablokke, og ovenpå den går der en bjælke, som jeg opfatter som en rem, er jeg lidt undrende.
I det rum, som jeg er ved at renovere, har der oprindeligt været et depotrum og en madkælder. Væggen imellem de to er revet.
Er der nogen, der har et lignende hus?
Huset er et Mockfjärds Elementhus fra '65
Her kommer nogle smarte billeder i paint fra originaltegningen til, hvordan det ser ud i dag.