Hej. Vi har hyret et byggefirma, der "killgætter" om vi har brug for en bærende bjælke til, at vi har brug for en solid en. Mener ikke det er os, der skal udføre den beregning. Mens vi venter på at få fat i nogen, der kan regne, så smider jeg alligevel en herfra. Åbningen skal være 485 cm i køkkenet. Der har tidligere været en bjælke på 70 mm i højden og 80 mm i bredden. Vedhæfter lidt billeder her. De er 240 i højden. Det er en lille gipsvæg, der hviler på etagen ovenfor, men intet mere der tynger. Taknemmelig for alle råd og tips :)

• Rummet under renovering med delvis öppnad trävæg, synlig isolering og køkken med komfur og vindue, byggeplads udstyr på gulvet.
  • Køkkenhjørne med træbjælke og gipsvæg, eventuelt sted for bærende bjælke. Sollys trænger ind fra et vindue ved siden af.
  • Åben trækonstruktion med kabelrør og udskæring til elektrisk installation i loft ved køkkenåbning. Træplader er synlige.
  • Trævæg under konstruktion med udsatte bjælker og måleinstrument.
  • Træramme af væg under konstruktion med synlige elektriske ledninger og træpaneler i et køkkenprojekt.
  • Væg med træplanker og kabler, synlig rørføring til højre, mulig placering til en ny bærende bjælke i en rumåbning, noter skrevet på væggen.
På det man ser på billederne, men det er ikke meget. Så gætter jeg at der behøves en ret solid bjælke. Men hvis du skal få nogle fornuftige svar så behøver du nok lægge nogle tegninger op også.

Men uanset så behøver du en bygningsingeniør som kigger på det.

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
Det er hverken jer eller byggefirmaet, der skal mande-gætte, men en konstruktør, der skal regne. :)

• Synes
SvanteC
  • Laddar…
O Odi et Amo sagde:
Det er hverken jer eller byggefirmaet der skal mandgætte, men en konstruktør der skal regne. :)
Præcis! Hvor finder vi sådan en med superkort varsel?

H hempularen sagde:
På det man ser på billederne, men det er ikke meget. Så gætter jeg på, at der er brug for en ret solid bjælke. Men hvis du skal få nogle fornuftige svar, så skal du nok også lægge nogle tegninger op.

Men uanset hvad, så har du brug for en bygningsingeniør, der kigger på det.
Desværre, så findes der ingen tegninger på huset bygget 1962 :(

Vi vil have en så lille bjælke som muligt for ikke at bygge ned i højden. Vi har fået et tilbud på uspecificeret bjælke, som koster ca. 23.000 SEK + moms. Lyder det som meget, eller kan det passe?

R RedAir sagde:
Desværre, så findes der ingen tegninger på huset bygget i 1962 :(
Men det lyder som om dette er en ændring af husets bærende konstruktion. Så skal du lave en byggeanmeldelse. Og da vil du blive nødt til at have en form for tegninger.

Hvis man prøver med lidt øjemål på de billeder, du har lagt op, så ser det ud som om etagedækket over åbningen har en spændvidde på mindst 6 - 7m. Og du vil åbne i alt 4,8m? Etagedækket skal normmæssigt kunne tåle 200kg/kvm plus egenvægt. Så på et areal af 30 - 40 kvm får du en belastning på ca. 7-8 ton. Halvdelen af det belaster bjælken.

Tilbuddet du har fået. Det er lidt mærkeligt, at nogen kan give tilbud på en bjælke, inden der er konstruktionstegninger/beregninger. Jeg er lægmand, men jeg gætter på, at du har brug for en stålbjælke, hvis der skal være nogen højde tilbage under bjælken. Ud over selve bjælken skal der være noget, der kan bære bjælken op. Og selve fundamentet skal også kunne tåle den punktbelastning, der bliver, hvor sådanne stolper står.

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.