Hej,

Er ved at fjerne et stort vindue (2,7m bredt) som sidder mellem to murede søjler af mursten, tilbygning som er bygget i 60'erne. Over vinduet og mellem søjlerne ligger der en bjælke, som virker til at være af nogen letbeton, eller i hvert fald pudset med det (se billeder). Fra bjælken ind i huset ligger der også betonplader, som overetagen hviler på.

Da jeg begyndte at fjerne vinduet, blev jeg lidt nervøs for, at karmen på en eller anden måde skulle være bærende, dog er der plads mellem karm og bjælke (det er isoleret med drev).

Har ikke fundet nogle tegninger på, hvordan det er bygget, og tænkte derfor at stille spørgsmålet, om der findes nogle teorier om, hvordan dette er bygget og bjælkens materiale? Er der f.eks. risiko for, at karmen skulle være bærende?

Tak på forhånd!

• Stort vindue mellem murstenspiller, med en betonbjælke over og synlige trælister ved karmen, set indefra med en radiator nedenfor.
  • Billede af stort vindue mellem to murede teglstenssøjler, med en letbetonbalk over, i en 60'er tilbygning. Delvist fjernet karm.
  • Billedet viser toppen af en vinduesramme med en åbning over, hvor der er isolering synlig.
  • Billede af en lysstråle, der fremhæver en åbning i en væg, afslørende isoleringsmateriale og en metalbjælke i konstruktionen.
  • Vinduesramme under en lys betonbjælke og murstensvæg; mellemrum mellem ramme og bjælke.
  • Billede af en lys, hvidmalet vinduesramme med synlige revner og materiale mellem mur og karm, muligvis drevet med letbeton eller puds.
Ptrkm Ptrkm sagde:
Hej,

Jeg er ved at fjerne et stort vindue (2,7m bredt), der sidder mellem to murede søjler af mursten, tilbygning som er bygget i 60'erne. Over vinduet og mellem søjlerne ligger der en bjælke, som ser ud til at være lavet af en eller anden letbeton, eller i hvert fald pudset med det (se billeder). Fra bjælken ind i huset ligger der også betonplader, som overetagen hviler på.

Da jeg begyndte at fjerne vinduet, blev jeg lidt bekymret for, at karmen på en eller anden måde skulle være bærende, dog er der plads mellem karmen og bjælken (det er tætnet).

Har ikke fundet nogen tegninger på, hvordan det er bygget, og tænkte derfor at stille spørgsmålet, om der er nogle teorier om, hvordan dette er bygget og bjælkens materiale? Er der f.eks. risiko for, at karmen skulle være bærende?

Tak på forhånd!
Karmen er garanteret ikke bærende. Hvis den ikke engang har kontakt, er det jo ikke engang muligt.
Tegninger kan ofte fås fra kommunen. Kan oftest bestilles online.
Det kan jo være en letbetonbjælke, da den er pudset. Eller en indklædt stålbjælke.

• Synes
Ptrkm
  • Laddar…
Enig i, at det ikke virker muligt. Men blev alligevel lidt paranoid, man bør måske ikke tænke så meget... 😁 Har fortsat med nedrivningen. Vil tjekke med kommunen, om de har nogle tegninger. Tak for svaret.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.