J
Vi har lige drænet+isoleret med 100mm Optidrain. Til sommer skal vi bygge terrasse og genoprette facaden foran. Jeg overvejer både fastgørelse af bæring mod kældervæggen og afblænding af kældervindue.

Den gamle terrasse stod på søjler nærmest huset. Tror ikke det fungerer nu iom isolering + nyligt opgravet. Vil ikke sætte den i træfacaden heller, da den skal udskiftes om nogle år. Kældervæggen (25cm hulstensbeton) er derfor det tilbageværende alternativ for bæring.

• Dog skal kældervæggen isoleres og dækkes med sokkelplade. Hvordan gør vi så under terrassen og med bæringen?

Min tanke: regle op + isolere 50/70mm + dække med type tagpap? (kommer jo til at være under terrasse, så udseende spiller ingen rolle.. plader er dyre) og bæring udenpå det, fastgjort med brutalt lange facadeplug?

Eller bæring først og så isolere rundt og lade være med isolering der?

• Bæringen vil løbe lige over et kældervindue, som alligevel ikke er nødvendigt. Behøver jeg mure kældervinduet helt til direkte, eller bare fjerne vinduet, fylde op med type isolering og sætte træplade på indersiden? Og så når/hvis kælderen gøres i stand, mure fra indersiden?

J
Bumper spørgsmålet med et billede af herligheden

Tanken er, at bæringen skal sidde lige under facaden, lige over vinduet. Der bliver så 34 cm til dørkarmen, så en platform bestående af en 120+28 og en 140+28 bliver nok passende..

dnjzft.jpg

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.