Hej
Meget er skrevet om at rive bærende vægge, men jeg finder intet svar på mit spørgsmål.
Huset er i 2 etager med loft, bygget i 1920 af stående planker.
Vil nu åbne op mellem køkken og rummet og fjerne den største del af den væg.
Spændet vil blive 3 m.
Vil ikke have limtræsbjælke, da det bygger for meget.
Men hvilken dimension og type af jernbjælke kræves??
Hvor tung bliver sådan en, kan den overhovedet håndteres?
Der må jo findes tabeller for sådan noget, men jeg lykkes ikke med at finde dem.
Har forstået, at en jernbjælke skal beklædes med dobbelt gips, eller?
Hvis ja, kan man så ikke erstatte den dobbelte gips med minerit, som har en bedre brandklassificering og måske klare sig med et lag i stedet?
Skal gipsen/minerit også være mellem loft og bjælke?
Meget er skrevet om at rive bærende vægge, men jeg finder intet svar på mit spørgsmål.
Huset er i 2 etager med loft, bygget i 1920 af stående planker.
Vil nu åbne op mellem køkken og rummet og fjerne den største del af den væg.
Spændet vil blive 3 m.
Vil ikke have limtræsbjælke, da det bygger for meget.
Men hvilken dimension og type af jernbjælke kræves??
Hvor tung bliver sådan en, kan den overhovedet håndteres?
Der må jo findes tabeller for sådan noget, men jeg lykkes ikke med at finde dem.
Har forstået, at en jernbjælke skal beklædes med dobbelt gips, eller?
Hvis ja, kan man så ikke erstatte den dobbelte gips med minerit, som har en bedre brandklassificering og måske klare sig med et lag i stedet?
Skal gipsen/minerit også være mellem loft og bjælke?
Moderator
· Stockholm
· 56 280 indlæg
Hvis vi begynder med brandklassificeringen, så tror jeg ikke, du behøver bekymre dig over det, så længe huset ikke har flere brandceller. Det plejer man ikke at have i en enfamiliesbolig. Egen brandcelle er typisk kun fx en garage i huset eller fyrrummet i mange tilfælde.
Dimensioneringen er ikke så enkel som at slå op i en tabel, en bygningsingeniør beregner det for dig på en time eller 2 inklusive besøg på stedet.
Du vil have brug for at vise sådanne beregninger, en sådan foranstaltning, som du tænker på, kræver byggeanmeldelse og måske byggetilladelse.
Men personligt ville jeg gætte på, at en ingeniør vil foreslå en bjælke, der er 120 - 180mm høj. Vægten ligger i så fald på op mod 100-150kg.
En anden ting, som konstruktøren også skal kigge på, er, hvordan bjælken skal fastgøres, det er langt fra sikkert, at væggen rundt om hullet kan tåle belastningen, i værste fald bliver du nødt til at forstærke med stolper i kælderen.
Dimensioneringen er ikke så enkel som at slå op i en tabel, en bygningsingeniør beregner det for dig på en time eller 2 inklusive besøg på stedet.
Du vil have brug for at vise sådanne beregninger, en sådan foranstaltning, som du tænker på, kræver byggeanmeldelse og måske byggetilladelse.
Men personligt ville jeg gætte på, at en ingeniør vil foreslå en bjælke, der er 120 - 180mm høj. Vægten ligger i så fald på op mod 100-150kg.
En anden ting, som konstruktøren også skal kigge på, er, hvordan bjælken skal fastgøres, det er langt fra sikkert, at væggen rundt om hullet kan tåle belastningen, i værste fald bliver du nødt til at forstærke med stolper i kælderen.
Medlem
· Västragötaland
· 9 indlæg
Jeg har gjort det du skal gøre forskellen er at jeg har timmer. Mit spænd er 320cm og bjælken er en HEA 140 den er altså 140 høj og 140 bred. den vejer ca. 25 kg/m.
Som hempularen skriver så skal du have byggetilladelse for at ændre i en bærende konstruktion og da skal der være en tegning og den laves af en bygningsingeniør.
Som hempularen skriver så skal du have byggetilladelse for at ændre i en bærende konstruktion og da skal der være en tegning og den laves af en bygningsingeniør.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Bjælke til bærende væg?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Fribärande takstolar 9 meter inne i lada. Vilken konstruktion?
Tak & Vind -
Bærende bjælke eller?
Reparere bærende bjælke?
Hvilken I-bjælke i bærende væg
Byggematerialer & Byggeteknologi