Hej

Jeg skal erstatte et skærmtag mellem to huse. Facadetegl på begge vægge, hvor bærbjælkerne skal fastgøres. Det gamle er revet ned, og bærbjælkerne i teglstenene var fastgjort med plug og franske skruer. Det føles lidt sparsomt, men det er jo kun nedadgående belastning, det skal holde til. Størrelsen på taget bliver/var 4x4 meter.
Skal man finde frem til reglerne bag teglstenene, eller skal man bruge facadeplug eller lignende?
Det gamle har siddet i 30 år med 5 skruer på hver side.

Mell sagde:
Hej

Jeg skal erstatte et skærmtag mellem to huse. Facadetegl på begge væggene, hvor bærelinerne skal fastgøres. Det gamle er revet ned, og bærelinerne i teglstenene var sat med plug og franske skruer. Det føles lidt nærigt, men det er jo kun moment nedad, det skal holde til. Størrelsen på taget bliver/var 4x4 meter.
Skal man finde reglerne indenfor teglstenene eller skal man bruge facadeplug eller lignende?
Det gamle har siddet i 30 år med 5 skruer på hver side.
Behøver vi virkelig svare på dette?

Ja, svaret kan jo virke forudsigeligt...
Det gamle tag var fejldimensioneret og fejlagtigt lavet på så mange måder, at jeg blev lidt betænksom. Han, der byggede det gamle, ser ikke ud til at have brugt meget eftertanke på det, han har bygget, men fastgørelsen i væggen var måske det eneste, der var rigtigt?

Sent from my telefon using Byggahus

Nu har jeg skiftet bærlinerne. De gamle sad stort set ikke fast, så jeg var lidt bekymret. Men jeg købte facadeplugge med forsænket hoved 10x140. Købte både dyre mærkeplugge hos Beijer og billige noname hos Byggmax. De dyre trak som bare pokker og sidder som klippen, og det gør de billige også. Men torx-hovedet holdt ikke rigtig på de billige, da jeg brugte en skruemaskine. Der var et større torx-hoved på de dyrere plugge.
Men nu sidder bærlinerne ordentligt i murstensvæggen. Men jeg kan virkelig anbefale facadeplugge! (Ved ikke om jeg må skrive fabrikat, så jeg lader være)

Sent from my utedass using Byggahus

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.