12,849 læst ·
21 svar
13k læst
21 svar
Bæreline i tag, hjælp dimension.????....
Side 1 af 2
Hej håber der findes nogen hällfasthetskunnig her.....
Har ramt ind i plattatak-sygen på garagen, dvs. fladt tag og Sverige = katastrofe....
Må nu rive det eksisterende tag ned og lægge nyt og tænkte så naturligvis at ændre det til et saddeltag, men for at gøre det lidt mere besværligt vil jeg have et rygåstag for at få ordentlig indre lofthøjde.
Nu når jeg har siddet og regnet på dette og også kigget på Moelvens hjemmeside, er jeg kommet frem til at det (i træ) skal være en bjælke om 115x630mm som støttes i hver ende ned til betongulv. Synes dog bjælken bliver både stor og dyr og overvejer derfor om det går at erstatte den med stålbjælke for både at komme ned i dimension og pris.
Faktuelle oplysninger.
Snezonen 2 giver belastning = 50kN/kvm
Længde = 8,9 m (bjælkens længde)
Bredde = 7,2 m
Taghøjde ude bliver 4,5 m
Behøver altså oplysninger om bærende bjælkes dimension i stål samt støtterne (2 stk.).
Vær venlig at hjælpe mig med dette........
Anders
Har ramt ind i plattatak-sygen på garagen, dvs. fladt tag og Sverige = katastrofe....
Må nu rive det eksisterende tag ned og lægge nyt og tænkte så naturligvis at ændre det til et saddeltag, men for at gøre det lidt mere besværligt vil jeg have et rygåstag for at få ordentlig indre lofthøjde.
Nu når jeg har siddet og regnet på dette og også kigget på Moelvens hjemmeside, er jeg kommet frem til at det (i træ) skal være en bjælke om 115x630mm som støttes i hver ende ned til betongulv. Synes dog bjælken bliver både stor og dyr og overvejer derfor om det går at erstatte den med stålbjælke for både at komme ned i dimension og pris.
Faktuelle oplysninger.
Snezonen 2 giver belastning = 50kN/kvm
Længde = 8,9 m (bjælkens længde)
Bredde = 7,2 m
Taghøjde ude bliver 4,5 m
Behøver altså oplysninger om bærende bjælkes dimension i stål samt støtterne (2 stk.).
Vær venlig at hjælpe mig med dette........
Anders
Snelast på 50 kN/m2 virker lidt meget??
Har du skrevet det rigtigt?
Mit minde siger, at Snezon 2 giver en belastning på 2 kN/m2. Så kommer egenvægten af selve taget til....
Hvordan fik du de 50 kN/m2??
Har du skrevet det rigtigt?
Mit minde siger, at Snezon 2 giver en belastning på 2 kN/m2. Så kommer egenvægten af selve taget til....
Hvordan fik du de 50 kN/m2??
Map holdfasthed går det med
(har ikke regnet på nedbøjning!)
IPE 300 som vejer 42kg/m
eller
HE240A som vejer 60kg/m
Vægten afspejler prisen!
Det bliver tunge bjælker.
Er det ikke smartere med traditionelle tagspær?
Bliver sandsynligvis betydeligt billigere.
(har ikke regnet på nedbøjning!)
IPE 300 som vejer 42kg/m
eller
HE240A som vejer 60kg/m
Vægten afspejler prisen!
Det bliver tunge bjælker.
Er det ikke smartere med traditionelle tagspær?
Bliver sandsynligvis betydeligt billigere.
Af ren nysgerrighed undrer jeg mig over, hvordan du har regnet det ud. Nedbøjning og stabilitet på bjælkerne har jeg styr på, men hvordan har du beregnet lasten?
Snøzone 2 = 2kN/m2?
Egenvægt = 0.5kN/m2?
Hvor stor en del af taget regner du med, belaster bjælken? Det burde vel være halvdelen af arealet, ik? Tagvinklen burde vel også spille en rolle i forhold til, hvor mange m2 taget er?
Som du kan se, ville jeg sætte pris på nogle forklaringer i din beregning.
Snøzone 2 = 2kN/m2?
Egenvægt = 0.5kN/m2?
Hvor stor en del af taget regner du med, belaster bjælken? Det burde vel være halvdelen af arealet, ik? Tagvinklen burde vel også spille en rolle i forhold til, hvor mange m2 taget er?
Som du kan se, ville jeg sætte pris på nogle forklaringer i din beregning.
Bjælken tager last fra halvdelen af tagets bredde.Gabbe1 sagde:anaitis:
Af ren nysgerrighed så undrer jeg mig over, hvordan du har regnet det ud.
Nedbøjning og holdbarhed på bjælkerne har jeg styr på, men hvordan har du beregnet lasten?
Snesone 2 = 2kN/m2?
Egenvægt = 0.5kN/m2?
Hvor stor del af taget regner du med belaster bjælken, det burde vel rimeligvis være halvdelen af arealet, ikke?
Tagvinklen burde vel også spille en rolle, når det gælder hvor mange m2 taget er?
Ja, som du kan se, ville jeg sætte pris på lidt forklaringer i din beregning.
Dette giver mig linjelasten q= 2,5 * 3,6 = 9 kN/m. Jeg ser bort fra tagvinklen helt, den bliver jo kun ca. 30 grader (ved ikke helt geometrien på huset).
Det ville give en noget lavere last at tage hensyn til vinklen, fordi noget mere last ville gå direkte til væggene, men samtidig bliver nok bjælken noget tungere. Det udligner sig nok. Ellers er snelast beregnet på den horisontale flade, så det passer der.
Gjorde beregningen på en lille notesblok, når jeg havde en stund tilovers i frokostpausen.
Man kan ikke kræve så stor nøjagtighed på 5-6 minutter!
Men beregningen er på sikre side!
Ok, så er jeg med.
Men hvis jeg nu regner på denne forenklede måde, får jeg den udbredte last Q til 80100N (3.6x2.5x8.9).
Maksimalt moment i en frit-oplagt bjælke belastet med jævnt udbredt last er: Mmax = -QL/8
En normal bjælke har i de fleste tilfælde i dag strækgrænsen 355Nmm2.
Jeg får da, at søgt bøjningsmodstand W bliver 251cm3
Det betyder, at en IPE220 eller en HE 180A kan klare jobbet, hvis man kan leve med nedbøjningen og ignorerer sikkerhedsmargenen.
Dog er det jo ikke forkert med en sikkerhedsfaktor, og da er bjælkerne, som anaitis nævnte tidligere, mere passende.
Men hvis jeg nu regner på denne forenklede måde, får jeg den udbredte last Q til 80100N (3.6x2.5x8.9).
Maksimalt moment i en frit-oplagt bjælke belastet med jævnt udbredt last er: Mmax = -QL/8
En normal bjælke har i de fleste tilfælde i dag strækgrænsen 355Nmm2.
Jeg får da, at søgt bøjningsmodstand W bliver 251cm3
Det betyder, at en IPE220 eller en HE 180A kan klare jobbet, hvis man kan leve med nedbøjningen og ignorerer sikkerhedsmargenen.
Dog er det jo ikke forkert med en sikkerhedsfaktor, og da er bjælkerne, som anaitis nævnte tidligere, mere passende.
Man må ikke dimensionere direkte mod flydespændingen! Sen har fx stål 1411 og 1412 en dimensionerende værdi på (som dårligst) 205 MPa og stål 1311 og 1312 har 182 MPa Nu kan jeg ikke huske det, men tror jeg anvendte 180 MPa til beregningen. Det virker som om du er maskiningeniør? Beregninger inden for byg anvender i princippet samme formler, men inden for byg er der et antal love og forordninger, man skal følge!Gabbe1 sagde:
Senest redigeret: