Skal bygge et gitter i gulvet i det eksisterende trappehul til overetagen (trappen skal rives ned). Har overvejet gitterrist, men tror det vil være ubehageligt at gå barfodet på. Så nu er tanken at lægge fyrretræ på højkant med sprækker på ca. 1,5-2 cm. De skal bære ca. 50 cm. Hvilken dimension ville være nødvendig for dette, tykkelsen på høvlede brædder plejer vel at være 21-22 mm, men hvilken højde er spørgsmålet. Det skal kunne tåle hoppende legende børn og voksne mm.
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Hvis du undskylder, så synes jeg ikke, det er en fornuftig konstruktion, du skitserer.
sprækker på ca1,5-2cm
hoppende legende børn
Jeg ser for mig mange brækkede tæer og også nogle fingre, når børnene leger på dette gitter
Måske skulle du satse på en plade makrolon/polykarbonat i stedet.
Med nogle skridsikre strimler påklistret.
sprækker på ca1,5-2cm
hoppende legende børn
Jeg ser for mig mange brækkede tæer og også nogle fingre, når børnene leger på dette gitter
Måske skulle du satse på en plade makrolon/polykarbonat i stedet.
Med nogle skridsikre strimler påklistret.
Det har jeg også tænkt på, men hvad skulle det være for en plade, og hvor mange huller kan man bore, før det bliver for svagt? Tanken har også strejfet mig at lægge fyrretrægulvet, som skal lægges på overetagen, henover hullet og derefter tage flere runde ventiler med gitter i. Men jeg ved ikke, om det svækker gulvet for meget.vanpire sagde:
Hvis det skal holde at gå på, så må du uanset hvad lave et bjælkelag, tjek spændviddetabeller. Så er det heller intet problem at lave nogle huller til ventilationsgitre, men bliver det ikke pænere at sætte rektangulære og så ved siden af en væg?
Ja, hvis jeg lægger gulvet over, skal der ekstra bæreregler i hullet. Gulvet bliver 25x158mm fyrretræ. Var da inde på at lave et antal runde ventiler (100mm i diameter). Hvis man borer hullerne, så centrum bliver i samlingen mellem to gulvbrædder. Derefter med riste af støbejern og forsænke kraven på risten i niveau med gulvet.mexitegel sagde:
Senest redigeret:
Altvidende
· Västra Götaland
· 11 958 indlæg
Holder gør det sikkert med 30mm men 28x70 og 5mm spalte burde fungere, måske bliver det pænere med 45x120 reglar. Føles stabilt i hvert fald
Måske havde bygget en ramme med gipede hjørner og så skrue udefra ind i reglarna. Bygget en ramme under at stille risten på. Alt i 45x120
Måske havde bygget en ramme med gipede hjørner og så skrue udefra ind i reglarna. Bygget en ramme under at stille risten på. Alt i 45x120
Du forstår, hvordan jeg har tænkt. Geret ramme rundt havde jeg også tænkt. At bygge gitteret af 45x120 reglar bliver jo stabilt, derimod mindsker man mængden af luft, da reglen optager mere plads.Johannes Carlsson sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur sågar ni till tjockt virke och får det planhyvlat om ni snickrar i lägenhet?
Möbelsnickeri -
Opbevare høvlet træ?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Bärighet på 64x175 virke från -47?
Badrum -
Træoplag, bæreevne
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Måleafvigelse planhøvlet træ
Byggematerialer & Byggeteknologi