Hej

Jeg har søgt på internettet og på forummet, men har ikke fundet det, jeg leder efter.
Jeg skal støbe et gulv, men det er en etageadskillelse (mellem stueetagen og kælderen).

Jeg vil gerne vide bæreevnen pr. dm² beton, hvis man har 4, 5, 6, 7, 8 cm tykt lag beton.
Derefter findes der måske værdier, hvis man også har armeringen.

Jeg vil støbe så lidt beton som muligt og øge mængden af isolering. I dag er gulvet 12 cm tykt og uden armering, så jeg skal skifte det. Jeg har derefter ca. 10 cm til at bruge, men der skal jeg både isolere og lægge gulvvarme.

Lyder umuligt, at det ikke er armeret. Oarmersd beton har stort set ingen bæreevne overhovedet.

• Synes
fahlis og 1 anden
  • Laddar…
Hvorfor skal du skifte gulvet, og hvis det skal skiftes, hvorfor støbe et gulv, kan det ikke lægges op af træ?

Det der findes i dag er fra 1938, og der er ingen armering i det.
Jeg vil ikke have træ i konstruktionen, da det er et stenhus, og kælderen er ikke opvarmet.
Det, jeg støber, skal jeg selvfølgelig armerere, men spørgsmålet er, hvor tykt lag jeg skal støbe.

X cm Flydespartel
X cm Gulvvarme
X cm Isolering
X cm bærende beton med armering.

Men hvorfor skifte hvad er der galt med eksisterende gulv.

Afhænger meget af armering og hvilket spænd det drejer sig om. Dit spørgsmål kan ikke besvares.

H
du kommer i princippet ikke under 8 cm beton uanset hvad.

med armering og godkendt dæklag både over og under så er du oppe i mindst de tykkelser.
Ved tyndere vil du få problemer med svindrevner, kanterejsning.

Ok, tak for tilbagemeldingen.
Vi må forsøge at bruge det som findes,

F
Jeg har 20cm beton med grov over- og underkantsarmering. Så er det 9,5x5m uden yderligere støtte. En god ven har 12cm i sin garage men en støttevæg og betydeligt mindre spændvidde. Et støbt hvælving er ikke noget man gætter sig frem til, det er en ting, der skal beregnes af en konstruktør, alternativt at man får konstruktionen "gratis" fra leverandøren af fx. kvarsiddende støbeform.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.