Hej!
Jeg er i gang med at bygge et lille værksted til mit hobby-skovbrug. Jeg skal have en portåbning på 4x4 m og vil sætte en bærende stålbjælke ovenfor. Ja, eventuelt kan det blive limtræ, men i første omgang er det stål, jeg kigger på. Jeg har fundet beregningsprogrammer for limtræsbjælker på nettet, men nu undrer jeg mig over, om der findes noget lignende for stål?

• Diagram af bygning med portåbning 4x4 m, bredde 9 m. Inputfel til beregning af stålbjælke over åbning. Viser snædybde og tagkonstruktion.
  • Synes
Jimpa77
  • Laddar…
Jeg ved ikke, om der findes nogen onlinetjeneste, men det er ikke så svært at regne på.

Hvis jeg tager de værdier, du viser ovenfor, mål, snezone og taghældning, så bliver lasten i hver søjle på hver side af porten 30,061 kN ifølge byggbeskrivningar.se

Vi vil altså have en bjælke, der kan bære 61 kN i udbredt last med 4m spændvidde og med maksimal nedbøjning på 13mm (spændvidde / 300 er den tommelfingerregel, der normalt gælder for acceptabel nedbøjning).

Formlen for nedbøjning af en frit oplagt stålbjælke med udbredt last er 5 QL³ / 384 EI

Hvis vi indsætter vores værdier i den formel og isolerer I (træghedsmoment), giver det, at vi søger en bjælke med I på mindst 1862 cm4

Vælg fx en IPE200 (I=1943 cm4) eller en HEA180 (I=2510 cm4).

Senest redigeret:
  • Synes
Testarn og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.