Jeg havde tænkt mig at fjerne et par bærende vægge i mit hus med betonbjælkelag.

Jeg har prøvet beregningsprogrammet, man finder på linket nedenfor. Det, jeg skal bære af, kaldes "bærlina under bjælkedæk" i programmet, og jeg blev overrasket over, hvor LITEN dimension jeg behøvede?! Kan nogen guru se, om mine beregninger er helt ude i hampen, hvad får I det til? Jeg vedhæfter et billede af de to vægge, jeg vil fjerne, væggene er ca. 10 cm brede, og det er jo et ønske, at bjælkerne er så "lave" som muligt for ikke at bygge igen mine rum, og cirka 10 cm brede for at passe godt.

Programmet: http://www.moelventoreboda.se/index.asp?menuItem=L9

Den første er den øvre del af skitsen, hvor bjælken altså skal dække en åbning, der bliver 3000 mm bred, til venstre er der 4000 til næste bærende og til højre 2750. Efter 2750 er der nemlig ifølge oplysning en bæring oppe på loftet, derfor bliver målet på 2750+4500 irrelevant.

Den anden åbning er 2200 mm, med 3200 til hver bærende på begge sider. Huset er i beton, både bjælkelag og bærende vægge.

Hvad får I det til, at jeg behøver for dimensioner? Hvis jeg helst vil holde mig på ca. 10 cm bredde.

Jeg havde tænkt mig at sætte stålbjælker begge steder, men overvejer nu, om det er nok med limtræ, det er jo både håndterbart og økonomisk godt alternativ, hvis man ikke behøver dimensionere så utroligt meget...

• Plantegning af husets rum med målangivelser i millimeter mellem vægge, inklusiv åbninger på 3000 mm og 2200 mm; vægge markeres i lilla.
Du gjorde helt ret i at tvivle på resultatet!
Jeg har tjekket beregningsprogrammet, og det tager tilsyneladende ingen hensyn til, at du har et btg-bjælkelag. Egenvægten for btg er jo betydelig!!!
Tag dine tegninger og gå til en konstruktør!
Med Moelvens beregning kunne du risikere at få etageadskillelsen i hovedet.
Ifølge min enkle overslag ville det være nødvendigt med en bjælke med mål på ca. 90 x 350 mm, men der har jeg gættet på, hvor tungt dit bjælkelag er.

Ok, det lyder jo som om jeg gjorde en rimelig antagelse da... Ifølge deres program skulle det jo være nok med 90x270, men de der sidste 8 cm er nok det, der gør, at man behøver gå over til Stålbalk. 223 under balken føles ok, 215 føles for lidt...

Betongdækket er ca. 10 cm tykt, hvis det giver dig nogen flere ledetråde.

Tak forresten :)

Men gå til en konstruktør for alt i verden!

Nej, fy hvad fejt... ;)

Selvfølgelig skal jeg gøre det!! Men min erfaring er, at jo bedre forberedt man er, desto bedre bliver slutresultatet, + at sandsynligheden for at blive snydt for en masse konsulenttimer er mindre...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.