Jeg skal installere en badeværelsesventilator, Fresh Intellivent 2.0, i mit badeværelse i kælderen. Jeg har en ventilationskanal, men den sidder _i_ bruseområdet, og jeg havde sat op en ventilator der, men elinstallatøren ville ikke installere den der. Sidder ret lavt på væggen desværre.
Nu består kældervæggene af store indstøbte sten, hvilket gør det til et helvede at komme igennem, sikkert 30-40 cm dybe også, især med en kanal på ca. 100 mm.
Så nu overvejer jeg at sætte ventilatoren i vinduet på en eller anden måde. Kan det fixes "enkelt" på egen hånd på en eller anden måde, eller er den eneste løsning at aflevere den til en glarmester (hvis det overhovedet kan fixes)?
Jeg har en ventilationskanal, men den sidder _i_ bruseområdet, og jeg havde sat en ventilator der, men elinstallatøren ville ikke installere den der. Sidder ret lavt på væggen desværre.
Kan det ikke flyttes op til loftshøjde?
Det ville måske være bedst at have ventilatoren over bruseren, bare den kom lidt op.
Hvad er loftshøjden der i kælderen?
Måske kan det lade sig gøre at trække ventilationsrøret op gennem bjælkelaget og ud under et skab eller noget på stueetagen.
Min spontane refleksion er, at det føles synd at ødelægge det fine vindue. Jeg ville nok bide i det sure æble og betale en hulborer for at lave et rigtigt hul i monstervæggen, eller som det foregående indlæg foreslog, op gennem bjælkelaget, hvis det er nemmere.
Der finns jo relativt flade kanaler så at du kan benytte det eksisterende hul med flyt ventilatoren. Fx biltema har den type af kanaler.
[link]
Nu fik jeg en anden idé, når du nævnte de flade ventilationsrør. Nu er jeg ikke hjemme så kan ikke måle, men det måske går at fastgøre den flade kanal lige ved siden af vinduet, det er nok en træræk der _måske_ er under 55 mm som den flade kanal ser ud til at være. Så slipper jeg også for "grimme" rørføringer til det eksisterende hul da jeg kan sætte ventilatoren ret tæt på vinduet.
Det føles som om det er lettest at sætte den i vinduet alligevel, fjerne en af to ruder. Det er jo desuden muligt at gendanne, hvis jeg skulle fortryde mig.
Men spørgsmålet er så, hvis jeg sætter blæseren der, hvor den ene vinduesrude har siddet, hvordan bliver det med elkablet, når jeg åbner vinduet, eftersom blæseren da "følger med" vinduet i åbningen? Lade være med at åbne vinduet? =)
Jeg skal installere en badeværelsesventilator, Fresh Intellivent 2.0, i mit badeværelse i kælderen. Jeg har en ventilationskanal, men den sidder _i_ bruseområdet, og jeg havde sat en ventilator op der, men el-installatøren ville ikke installere den der. Sidder desværre ret lavt på væggen.
Nu består kældervæggene af store indstøbte sten, hvilket gør dem til et helvede at komme igennem, sikkert 30-40 cm dybe også, især med en kanal på ca. 100 mm.
Så nu overvejer jeg at sætte ventilatoren i vinduet på en eller anden måde. Kan det lade sig gøre "nemt" på egen hånd på en eller anden måde, eller er den eneste løsning at tage det til en glarmester (hvis det overhovedet kan ordnes)?
Eller nogle andre dristige ideer?
Vedlægger billeder af vinduet.
[billede] [billede]
Prøv at sætte en udsugningsventilator på taget, hvor eksisterende kanal kommer op, så slipper du for at blæse fugtig luft ud i gamle kanaler.