Hej!

Jeg skal installere en badeværelsesventilator, Fresh Intellivent 2.0, i mit badeværelse i kælderen. Jeg har en ventilationskanal, men den sidder _i_ bruseområdet, og jeg havde sat op en ventilator der, men elinstallatøren ville ikke installere den der. Sidder ret lavt på væggen desværre.

Nu består kældervæggene af store indstøbte sten, hvilket gør det til et helvede at komme igennem, sikkert 30-40 cm dybe også, især med en kanal på ca. 100 mm.

Så nu overvejer jeg at sætte ventilatoren i vinduet på en eller anden måde. Kan det fixes "enkelt" på egen hånd på en eller anden måde, eller er den eneste løsning at aflevere den til en glarmester (hvis det overhovedet kan fixes)?

Eller nogle andre dristige idéer?

Vedhæfter billeder af vinduet.

Badvindue i kælderen med udsigt til have og træer, omkranset af pudsede vægge. Vindueskrog på begge sider af vinduet. Vindue i en kældervæg med udsigt til en have med træer og gule buske.
 
Pluk en af felterne ud og erstat den med en passende træplade, f.eks. krydsfiner.
 
  • Synes
frihopper
  • Laddar…
Sæt en plexiglasplade med huller i
 
  • Synes
frihopper
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar sagde:
Pluk en af ruderne ud og erstat den med en passende træplade, typisk plywood
Tak for svaret!

Hvordan plukker jeg ruden ud? =)
 
Fulkemisten
Skær forsigtigt væk vindueskitten med en skarp og tynd barberbladskniv.
 
  • Synes
frihopper
  • Laddar…
Afhængigt af hvor hårdt kittet er, kan man opvarme det med en varmluftpistol og skrabe med kniv eller stemmejern
 
  • Synes
frihopper
  • Laddar…
F frihopper sagde:
Jeg har en ventilationskanal, men den sidder _i_ bruseområdet, og jeg havde sat en ventilator der, men elinstallatøren ville ikke installere den der. Sidder ret lavt på væggen desværre.
Kan det ikke flyttes op til loftshøjde?
Det ville måske være bedst at have ventilatoren over bruseren, bare den kom lidt op.
Hvad er loftshøjden der i kælderen?
Måske kan det lade sig gøre at trække ventilationsrøret op gennem bjælkelaget og ud under et skab eller noget på stueetagen.
 
Magnus E K
Min spontane refleksion er, at det føles synd at ødelægge det fine vindue. Jeg ville nok bide i det sure æble og betale en hulborer for at lave et rigtigt hul i monstervæggen, eller som det foregående indlæg foreslog, op gennem bjælkelaget, hvis det er nemmere.
 
D Daniel 109 sagde:
Der findes jo relativt flade kanaler, så du kan udnytte det eksisterende hul ved at flytte ventilatoren. Fx biltema har den type kanaler.

[link]
Tak for forslaget! Hvordan skulle jeg fastgøre ventilatoren i den anden ende?
 
D Daniel 109 sagde:
Der finns jo relativt flade kanaler så at du kan benytte det eksisterende hul med flyt ventilatoren. Fx biltema har den type af kanaler.

[link]
Nu fik jeg en anden idé, når du nævnte de flade ventilationsrør. Nu er jeg ikke hjemme så kan ikke måle, men det måske går at fastgøre den flade kanal lige ved siden af vinduet, det er nok en træræk der _måske_ er under 55 mm som den flade kanal ser ud til at være. Så slipper jeg også for "grimme" rørføringer til det eksisterende hul da jeg kan sætte ventilatoren ret tæt på vinduet.
 
Det bliver alligevel grimme kabeltrækninger....

Det føles som om det er lettest at sætte den i vinduet alligevel, fjerne en af to ruder. Det er jo desuden muligt at gendanne, hvis jeg skulle fortryde mig.

Men spørgsmålet er så, hvis jeg sætter blæseren der, hvor den ene vinduesrude har siddet, hvordan bliver det med elkablet, når jeg åbner vinduet, eftersom blæseren da "følger med" vinduet i åbningen? Lade være med at åbne vinduet? =)
 
Monter en fleksibel tilslutningsledning sidste stykke.
 
  • Synes
frihopper
  • Laddar…
S
F frihopper sagde:
Hej!

Jeg skal installere en badeværelsesventilator, Fresh Intellivent 2.0, i mit badeværelse i kælderen. Jeg har en ventilationskanal, men den sidder _i_ bruseområdet, og jeg havde sat en ventilator op der, men el-installatøren ville ikke installere den der. Sidder desværre ret lavt på væggen.

Nu består kældervæggene af store indstøbte sten, hvilket gør dem til et helvede at komme igennem, sikkert 30-40 cm dybe også, især med en kanal på ca. 100 mm.

Så nu overvejer jeg at sætte ventilatoren i vinduet på en eller anden måde. Kan det lade sig gøre "nemt" på egen hånd på en eller anden måde, eller er den eneste løsning at tage det til en glarmester (hvis det overhovedet kan ordnes)?

Eller nogle andre dristige ideer?

Vedlægger billeder af vinduet.


[billede] [billede]
Prøv at sætte en udsugningsventilator på taget, hvor eksisterende kanal kommer op, så slipper du for at blæse fugtig luft ud i gamle kanaler.
 
S SNf sagde:
Forsøg at installere en sugeventilator på taget, hvor den eksisterende kanal kommer op. Så slipper du for at blæse fugtig luft ud i gamle kanaler.
Denne kanal går dog gennem væggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.