Hej
Hvad siger dagens regler? Kan man have træreglar 70mm mod murstock eller kræves stålskeletter 70mm og hvilken afstand fra murstock skal det være?

Kan man lade 45mm være og have mineraluld som materiale imellem? Indervæggen bliver en flisebelagt væg i badeværelset. Cc 450mm reglat.

Og det evige spørgsmål om der kræves 15mm krydsfiner + gips?
 
Claes Sörmland
Bruges murstokken så røgkanalen ligger yderst mod badeværelset? Så er der brandbeskyttelsesforhold at tage hensyn til.

I så fald bør man principielt ikke bygge den ind med skalvægge, da man ikke kan se, om murstokken lækker eller har revner. Så det bedste er en massiv konstruktion med f.eks. puds, som du lægger eksempelvis tætskit og fliser på.

Men jeg tror, der findes et uendeligt antal badeværelser (ikke mindst i gamle flerfamiliehuse), der ikke følger denne regel, og brandbeskyttelseskontrollanterne ser gennem fingre med det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Bruges skorstenen, så en røggang ligger yderst mod badeværelset? Så er der brandbeskyttelseshensyn at tage.

I så fald skal man principielt ikke bygge den til med skillevægge, for så kan man ikke se, om skorstenen lækker eller har revner. Så det bedste er en massiv konstruktion med f.eks. puds, som du lægger eksempelvis tætningslag og fliser på.

Men jeg tror, der findes et uendeligt antal badeværelser (ikke mindst i gamle flerfamiliehuse), der ikke følger denne regel, og brandinspektørerne ser gennem fingrene.
Tak
Ja, en kanal ligger mod den "nye" væg. Jeg læser forskellige svar overalt, så jeg tager ydmygt imod alle forslag, men det er måske bedst at tjekke med min skorstensfejer, hvad han siger. Jeg er ikke begyndt på væggen endnu og vil ikke gøre mere end nødvendigt, men vil selvfølgelig følge gældende regler.
 
Claes Sörmland
Ping @vinylskiva som i nabotråden lige indrømmede, at han ved noget om emnet.
 
10cm er praksis. Kan du sætte en stålregel nærmest så gør det, tag lidt billede af hvordan du bygger væggen op også hvis det bliver et spørgsmålstegn senere.
 
Hvis muligt, indsæt en rustfri slange i kanalen, som bruges, så behøver du ikke at bekymre dig om murværket er tæt.
 
  • Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
I mit hus er der en smal skakt mellem skorstenen og badeværelset.
Kan inspiceres nedefra fra kælderen.

Ingen ord om det ved brandsikringskontrollen i sommer.
 
Claes Sörmland
Huddingebo Huddingebo sagde:
I mit hus er der en smal skakt mellem skorstenen og badeværelset.
Kan inspiceres nedefra fra kælderen.

Ingen ord om det ved brandsikringskontrollen i sommers.
Men så kan det jo inspiceres, så ingen problemer!

Det man ofte vil gøre er at bygge for murstocken, så den ikke kan inspiceres. Så kan det blive en diskussion ved næste brandsikringskontrol.

(Jeg måtte bore et 100 mm inspektionshul, da jeg byggede for murstocken. Visse brandsikringskontrollanter kigger ind, men de fleste bekymrer sig ikke. Ved en trykprøvning af en kanal blev der kigget ind.)
 
Tak for alle svarene, så bygger vi med stålregel og efterlader 100mm. I værste fald kan vi bore et hul op fra kælderen for at komme ind og inspicere i dette 100mm rum da.

Tak!
 
I et tidligere 20'er hus jeg havde, gik den murede skorstensstok op gennem det nybyggede badeværelse på overetagen. På stueetagen satte jeg en kakelugn op. Jeg tog simpelthen og flisebelagde skorstensstokken i badeværelset og satte håndklædekroge op, hvilket gjorde, at jeg fik en fremragende håndklædetørrer og varmt og hyggeligt i badeværelset til morgensbrusebadet, da skorstensstokken opbevarede varmen fra aftenen før.
 
  • Synes
sir_daniel og 1 anden
  • Laddar…
Jenpet Jenpet sagde:
I et tidligere 20-talshus jeg havde gik den murede skorsten op gennem det nybyggede badeværelse på overetagen. På stueetagen satte jeg en kakkelovn op.
Jeg tog simpelthen og flisede skorstenen i badeværelset og satte håndklædekroge op, hvilket gjorde, at jeg fik en fremragende håndklædetørrer og varmt og hyggeligt i badeværelset til morgensbrusningen, da skorstenen lagrede varmen fra aftenen før.

Ja det lyder jo også interessant.. hmm du gjorde det jo ikke nemmere for mig.
 
H Hellan10 sagde:
Ja det låter jo også interessant... hmm du gjorde det jo ikke nemmere for mig.
Ha ha... modsat. Meget nemmere, du behøver jo ikke at tænke på regler og inspektionslåger ;). Desuden får du jo en "varmevæg", hvis du har en kamin/kakkelovn...
 
  • Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hellan10 sagde:
Ja, det lyder jo også interessant.. hmm, du gjorde det jo ikke nemmere for mig.
Kan du ikke lide at pudse skorstenen, fordi det teknisk er for svært for en amatør at få det helt plant, så kan du også "lime" gipsplade op med dertil egnet mørtel. Så tætningslag direkte på det og så fliser. Nu har du en massiv væg hele vejen ind til skorstenen, og den opfylder brandbeskyttelseskrav og vådrumskrav.
 
  • Synes
Jenpet og 2 andre
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Kan du ikke lide at pudse murstocken fordi det teknisk er for svært for en amatør at få det helt plant, så kan du også "lime" op gipsplade med det dertil beregnede brug. Så tæthedslag direkte på det og så fliser. Nu har du en massiv væg hele vejen ind til murstocken, og den opfylder brandsikkerhedskrav og vådrumskrav.
Sådan gjorde vi
Tog en skorstensfejer hjem for rådgivning inden.
Pudsede murstocken helt lodret, men ret groft, med kalkpuds og derefter limede vi gips op med ardex s48, tæthedslag og fliser.
 
  • Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
U Utsliten och utdömd sagde:
Så gjorde vi
Tog hjem en skorstensfejer for rådgivning inden.
Pudsede murstokken helt lodret, men ret groft, med kalkpuds og derefter limede vi gips op med ardex s48, tætningslag og fliser.
Flot! Massivkonstruktioner er altid bedst i disse sammenhænge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.