Jeg skal bygge badeværelse på førstesalen og har tænkt mig at støbe med eps-cement mellem bjælkerne. Ovenpå skal vi spartle ind vandbåren gulvvarme.
Støbningen skal være cirka 100mm, og da bjælkerne er 220mm, er der brug for et blindbund (bjælkerne ligger med cc300). Tanken er at lægge krydsfiner eller 22 gulvspån på regler, som skrues i bjælkerne. Jeg overvejer hvilken dimension reglerne skal have. Hvad vil være bedst, forskallingsbrædder 28x70 eller almindelige 45x45?
Et alternativ til løsningen ovenfor ville være at fylde op med polystyren. Nedad er der forskallingsbrædder cc300, som er velsømmet, man kan jo også skumme polystyrenen fast.
Nogen idéer?
Støbningen skal være cirka 100mm, og da bjælkerne er 220mm, er der brug for et blindbund (bjælkerne ligger med cc300). Tanken er at lægge krydsfiner eller 22 gulvspån på regler, som skrues i bjælkerne. Jeg overvejer hvilken dimension reglerne skal have. Hvad vil være bedst, forskallingsbrædder 28x70 eller almindelige 45x45?
Et alternativ til løsningen ovenfor ville være at fylde op med polystyren. Nedad er der forskallingsbrædder cc300, som er velsømmet, man kan jo også skumme polystyrenen fast.
Nogen idéer?
Jeg reglade og kortlagde så jeg fik cc30 og lagde gulvspånpladen så det kom i niveau med overkanten på bjælkerne og derefter flydespartlede jeg ind 12mm varmeslange..ifølge maxit skulle jeg have mindst 15 mm flydespartel oven på slangen for rigtig bæreevne...
For det første vil du jo have spånpladegulvet i en enkelt enhed for at gøre det så holdbart som muligt, ellers risikerer du jo, at flydespartelmassen revner og tætningslaget med dette. Jeg ville have kappet ned gulvbjælkerne sig 30-35 mm og limskruet på en ny regel ved siden af gulvbjælken fx en 45x145, som jeg derefter lagde gulvspånpladen på og primer+spartelmasse for at reducere byggehøjden. Jeg tror, at jer, der har støbt/reguleret mellem gulvbjælkerne, ikke får et fast gulv og risikerer at få beskadigede tætningslag med fugtskader som følge. Så mit råd er enten at kappe ned bjælkerne og sætte en regel ved siden af bjælkerne eller acceptere byggehøjden. Håber I forstår, hvad jeg mener, ellers må I spørge. Putte1: din idé er smart, men jeg er skeptisk over for at få så mange samlinger i spånpladegulvet, det bliver mange brudpunkter i gulvet.
hvordan mener du her.. ifølge maxit som jeg bruger skal jeg støbe 15mm overslangen hvordan jeg end løser gulvpladerne.hempa111 sagde:
Jo det er brudpunkterne der fik mig til at overveje en gang til.. men de tømrere jeg har talt med troede ikke det ville blive et problem i betragtning af at jeg kortlagde i på ca cc300.
Mit gulv er bygget -64 og har aldrig over cc 500 mellem bærselaget, og det gamle gulv var bygget op på samme måde bare med planker og ingen kortlingar..
Senest redigeret:
Jeg talte om dit første indlæg, hvor du nævnte en støbning mellem bjælkerne, det som du nu refererer til, er en spartling, jeg adskiller begreberne for at undgå misforståelser. Og angående det som Maxit sagde, så skal du SPARTLE, så du har minimum 15mm dække på slangen, det passer. Desuden har jeg fuld forståelse for, at du vil minimere byggehøjden, da man jo ikke vil have et trin ind i badeværelset. Efter vores diskussion har jeg hørt rundt blandt andre af mine kolleger, og de har brugt metoden med at kottla og lægge spånt imellem med gode resultater, så hvis du bruger en fiberforstærket spartel, så skulle det gå godt. Hvis du vil føle dig ekstra tryg, så findes der specielle armeringsmåtter til formålet, som jeg også anbefaler dig at bruge. Håber at du er blevet klogere af mit svar.
Klik her for at svare