Forbereder til at lægge eps-beton, men usikker på hvor tæt på væggene jeg skal udgrave (så de ikke undermineres)?
Skal man tage det sidste ind til væggen på netop udsnittet, så man får en sammenhængende flutet overflade senere, eller skal man fjerne det?
så her:
Hvis du ønsker tilbagemeldinger, skal du give betydeligt mere information. Hustype, byggeteknik, byggeår, er det i kælderen, du roder? Gerne tegninger.
I kælder på 1-planshus med kælder. Bygget sent 60-tal. Ydervægge og midtervæg bærende. Indervægge af letbeton/armerede Siporex-blokke, står på betongulvet.
Bemærk at jeg kun fjerner finsats, 5-6 cm. Tænker at løsne kanterne, væg for væg, og støbe nyt støtte hvor det behøves. Vil især fjerne det øverste overfladelag, så jeg kan få en sammenhængende flydespartling ud til væggen.
Rørene er tidligere skiftet, men rørskakten nu indstøbt i pladen.
I kælder på 1-planshus med kælder. Bygget sent 60'erne. Ydervægge og midtervæg bærende. Indervægge af letbeton/armerede Siporex-blokke, står på betongulvet.
Bemærk at jeg kun fjerner finsats, 5-6cm. Jeg tænker at fjerne kanterne, væg for væg, og støbe op nyt støtte hvor det er nødvendigt. Jeg vil især gerne have fjernet det øverste lag, så jeg kan få en sammenhængende flydende spartelmasse ud til væggen.
Rørene er tidligere skiftet, men rørskaktene er nu indstøbte i pladen.
[billede]
Du bør i princippet kunne fjerne det røde, og lade betonsyllene blive:
Den mest almindelige fundamenteringsmetode for småhuse med kælder i 50- og 60'erne var udbredte armerede plader (almindeligvis kaldet såler). Mellem sålerne blev der derefter støbt en tynd uarmeret plade, ofte med et tykt pudslag øverst, som også dækkede de synlige dele af sålerne. Sålerne blev støbt på ikke-udgravet jord, så gå ikke under sålernes laveste niveau, og rør ikke sålerne.
Ja, altså undskyld - jeg som er uklar her måske - vi skal ikke "bila ud pladen" - vi bilar bort finsatsen og skal støbe eps-beton ovenpå grovpladen. Jeg vil alligevel vide, hvor tæt på væggen, indervæggen (letbetonblok med luftspalte bagved) jeg kan gå. Hovedsageligt vil jeg kunne flydespartle helt ind til væggen, men det er måske helt unødvendigt. skal lægge gulvslanger, og de kommer jo alligevel ikke helt ud til væggen.
Den mest almindelige funderingsmetode for småhuse med kælder i 50'erne og 60'erne var udbredte armerede plader (almindeligvis kaldet sulor). Mellem sulorene blev der så støbt en tynd uarmeret plade, ofte med et tykt pudslag øverst, som også dækkede de synlige dele af sulorene. Sulorene blev støbt på ubearbejdet jord, så gå ikke under sulorenes laveste niveau, og rør ikke sulorene.
btw min konstruktion har tidligere været diskuteret og det jeg har kaldes tilsyneladende voter, og jeg har haft et konstruktørfirma som har frarådet at bryde pladen op.
KJD sagde:
Ja, altså undskyld - det er måske mig, der er uklar her - vi skal ikke "bryde pladen op" - vi bryder den fine puds op og skal støbe eps-beton ovenpå grovpladen. Jeg vil stadig gerne vide, hvor tæt på væggen, indervæggen (letbetonblokke med luftspalte bagved) jeg kan gå. Hovedsageligt vil jeg kunne flydespartle helt ind til væggen, men det er måske helt unødvendigt. Vi skal lægge gulvvarmeslanger, og de kommer jo alligevel ikke helt ud til væggen.
Er der nogen, der har kommentarer?
yderligere så har jeg indset, at letbetonblokkene i væggene står på grovpladen, og at "finsatsen"/finbetonlaget er støbt op i niveau med det. Jeg har nu fjernet væg for væg, og støbt ny støtte til indervæggene for at være på den sikre side.
Langsomt, langsomt nærmer jeg mig støbning af eps-betonen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.