Har talt med min brf angående at rive en bærende væg i min lgh 500x240, ingen vandledninger findes og ej betydende el mere end nogen lampestik. Ekstra indsat møde blev gjort mellem styrkebesked og dem vedlagde i dag følgende kontrakt til mig.
Slutbesigtigelse? Af hvem da? Uafhængig eller firmaet?
Synes det lød lidt vel indgående, får følelsen af at jeg skal kappe bygningen med en hel etage?
I som har revet vægge i jeres lejligheder, fik i også skrive under på eventuel aftale mellem jer og brf?
Virker som en uvidende og bange bestyrelse, der tror, de kan indgå aftaler, der beskytter foreningen. I virkeligheden har de ikke engang forstået, at byggetilladelse ikke kræves for denne ændring. Typisk overreaktion, når frygten slår til. Samme embedsmandsfrygt, der ødelægger hele vores samfunds organisationer og virksomheder lige nu.
Det lader til at være en uvidende og bange bestyrelse, der tror, de kan skrive aftaler, der beskytter foreningen. I virkeligheden har de ikke engang forstået, at byggetilladelse ikke kræves for denne ændring. Typisk overreaktion, når frygten rammer. Samme embedsmandsfrygt, der ødelægger hele vores samfunds organisationer og virksomheder lige nu.
Når jeg læser kontrakten, tænker jeg omvendt, det er jo dem, der skal bevise, at jeg evt. har forårsaget skade på forsinkelsens ejendom?
altså nummer 8? Hvad er det der skal lugte, hvem skal bevise, at der ikke er en lugt, der ikke burde være der? Jisses
8. Det påhviler Andelshaveren at bevise, at lugtoverførsel, lydoverførsel, forstyrrelser og skader ikke er opstået under og efter arbejdet med åbning og øvrige tilhørende arbejder.
Er du sikker på, at den er bærende? Det føles som et mærkeligt sted at have en bærende væg. Har du en hel plantegning for etagen?
Havde viceværten her, som konstaterede det, men har dog ikke fået det definitivt. Bygningskonstruktør/ingeniør tager 5.000kr for at give en skriftlig udtalelse, forhåbentlig er den ikke det, så jeg kan skrotte denne aftale. Den skal væk under alle omstændigheder, så jeg tænker, at jeg forbereder mig på det værste.
Havde viceværten her som konstaterede, har dog ikke fået det definitivt. Bygningskonstruktør/ingeniør tager 5.000kr for at give en skriftlig udtalelse, forhåbentlig er den ikke det så kan jeg skrotte denne aftale. Den skal væk uanset hvad, så tænker jeg forbereder mig på det værste.
væggen er 18cm tyk og princip solid.
[billede]
[billede]
okay jeg tog fejl, den er garanteret bærende i en eller anden grad. Jeg ved ikke hvilke forventninger du har til hvilken slags bjælke du vil få i loftet, men den vil blive ret kraftig. Har du flere etager over dig?
Regn også med at du har brug for ordentlige støttepunkter i enderne for at få belastningen ned.
okej jag hade fel, den er garanteret bærende i nogen grad. Jeg ved ikke hvilke forventninger du har til hvad for slags bjælke du vil få i loftet, men den vil blive ret kraftig. Har du flere etager over dig?
Regn også med at du har brug for ordentlige understøtninger i enderne for at få lasten ned.
Forstår jo at den bliver kraftig med tanke på spændvidden, men har en vag forhåbning om at lasten ovenfra ikke er enorm undtagen om vinteren..
Regner med en større sokkel på hver side, hvor stor? Det vil tiden vise..
Verkar vara en okunnig och rädd styrelse som tror sig klara av at skrive aftaler som beskytter foreningen. I virkeligheden har de ikke engang forstået, at byggetilladelse ikke kræves for denne ændring. Typisk overreaktion når frygten slår til. Samme embedsmandsfrygt som ødelægger hele vores samfunds organisationer og virksomheder lige nu.
Ja, samtidig er det mærkeligt, at de overhovedet godkender ændringen, før de har set en konstruktionsplan for omfordelingen. Det er lidt skødesløst, synes jeg.
Jeg synes punkt 3 og 4, som vedrører byggetilladelse og anmeldelse, virker forvirrende. For det første mener jeg ikke (din kommune kan dog have en anden vurdering) at dette er en foranstaltning, der kræver byggetilladelse, men kun en byggeanmeldelse. Har du ansøgt og fået byggetilladelse og starttilladelse? Hvad står der i så fald der? Bestyrelsen lyder som om de kræver, at du skal lave en anmeldelse og have en kontrolansvarlig også. Det har de ikke mandat til at beslutte, det er kommunen, der foretager vurderingen af, om dette kræves.
Øvrige punkter har jeg ingen viden til at besvare.
Virker til at være en uvidende og bange bestyrelse, der tror de kan lave aftaler, der beskytter foreningen. I virkeligheden har de ikke engang forstået, at byggetilladelse ikke kræves for denne ændring. Typisk overreaktion når frygten slår til. Samme embedsmandsfrygt som ødelægger hele vores samfunds organisationer og virksomheder lige nu.
Der kræves byggeanmeldelse og kontrolansvarlig. Foreningen ser ikke ud til at forstå forskellen mellem en byggeanmeldelsespligtig foranstaltning og en byggetilladelsespligtig foranstaltning?
Det kræves byggetilladelse og kontrolansvarlig. Foreningen synes ikke at forstå forskellen mellem byggetilladelsespligtig foranstaltning og byggelovspligtig foranstaltning?
Det er ikke sikkert, at en kontrolansvarlig kræves, det afhænger af projektets omfang, og det er bygningsnævnet, der beslutter dette. Men hvis TS ønsker en KA, kan hen selvfølgelig få det.
Krævedes ingen KA, da Stockholms stad håndterede en lignende byggeanmeldelse i den forening, som jeg er medejer af. De løste det hele og gav startbesked med returpost, meget imponerende sagsbehandlingseffektivitet.
Ja, samtidigt er det mærkeligt, at de overhovedet godkender ændringen, før de har set en konstruktionstegning på afvekslingen. Det er en anelse skødesløst, synes jeg.
Virkelig!
Dette indgreb er jo risikofyldt for alvor, ikke tidspunktet for at sjuske med tilladelsen her.
Med al respekt for at det plejer at være klagende i Andelsboligforeningen.
Men den der væg skal du have ekspertbistand til. 18 cm solid beton bærer enorme belastninger. Havde jeg boet i huset, havde jeg ikke direkte ønsket, at en glad amatør eller tilfældig tømrer skulle gøre arbejdet.
Jeg synes nok, at "aftalen" er lidt for blød. Foreningen stoler her på, at kommunen skal bestemme niveauet for konstruktionsgrundlag og kontroller. Foreningen har i sin rolle som ejendomsejer en interesse i at sikre dette. Kommunen tillader ofte utilstrækkelige dokumenter og intet andet end egenkontrolprogram fra håndværkeren. Det bør man som ejendomsejer ikke nøjes med ved et så risikofyldt projekt som dette.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.