Har planer for attefallshus, hvor jeg planlægger en sutterrængetage. Da jeg er nødt til at bruge beton på den nedre etage, tænker jeg sandsynligvis at køre samme materiale igennem og ikke blande beton + træ. Dog ved jeg ikke, hvilke blokke man bør bruge. Har brug for nogen, der kan pege mig i den rigtige retning Er jeg på rette vej ved ikke at blande beton + træ? Hvilke blokke bør jeg bruge, og i hvilken tykkelse? Måske en sandwichkonstruktion for god isolering? Er der risici ved at bygge hus i betonblokke sammenlignet med træhus? Tænker på problemer med vægt. Det vil blive betonplade på jord.

Tak på forhånd

At undgå at blande træ og beton er at foretrække, selvom det alligevel er ret almindeligt.

Det du skal mure med, er en form for Isblock, hvor der er en kerne af celleplast.

Angående vægten skal man jo vide, hvad det er for materiale i jorden.

Findes der nogle specielle blokke man bør kigge på? Har set at der findes forskellige isoblokke, typ Ytong, Leca osv.
Hvor tykke bør de være for at få nogenlunde god isolering?

Det bliver meget tungt, hvis du har mere end 30 cm i et så lille hus som en attefallare. Hele mit hus (i Skåne) har denne tyndere, og det fungerer godt. Det er jo vinduer/døre, der er skurken til varmeflugt.

Ja, hvis man bruger over 300mm tykke blokke, føles det som om for meget gulvareal forsvinder.
Er det muligt at bruge tyndere blokke måske?

På den side, der er under jord, bør man bruge almindelige blokke (ikke isoblokke). Derfor skal man også isolere med celleplast. Vil isoleringen tælle med i byggearealet? Er der nogen tips til, hvilken tykkelse og type isolering man bør bruge?

Hvorfor ikke isoblock i hele huset? 300mm er jo lidt overdrevet, gå ned en størrelse hvis du overhovedet skal have det hele vejen til taget? Er det ikke meget dyrere end træstolper & almindelig isolering?

ajf_n, det havde jeg misset.

Flertallet af alle enfamiliehuse blander jo beton og træ. Almindeligst er en betonplade med træoverbygning, men der er også mange skrånings-/kældervåninger med træoverbygning.

Jeg ville satse på 150 mm leca og så isolere med Kingspanplader som jo har højt U-værdi. Koster jo en del mere end almindelig isolering men et Attefallshus er jo ikke så stort..

Du mener lavt U-værdi? :) Er det en speciel Kingspan-plade, du tænker på, eller PIR-isolering generelt?

Jovist lav U-værdi selvfølgelig 🙈
Har ikke styr på hvilken sort det er.

Kollat
Det er Cooltherm K12 brormand har brugt på sit Attefallshus bygget i Leca.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.